Mochride - mitt hjärtas röst

Alla inlägg under april 2011

Av mochride - 30 april 2011 13:14

Då var det lrödag igen. Och valborgs är det också. Får se vad det blir för väder ikväll. På morgonen var det molnigt, nu tittar solen fram men det är fortfarande mycket moln. Och det var inte värme idag heller.


Ikväll ska vi i alla fall äta middag hos min syster och sen spela lite spel och äta lite gott. Det ska bli trevligt. Jag tror inte att vi kommer gå till nån brasa, de har tagit bort den som har varit här på området. Smällare och sånt ska vi försöka undvika också, blir att gå ut med hundarna medan det är lugnt ute för syrrans hund blev skrämd på nyårsafton. Jag hoppas det ska gå bra ikväll.

Av mochride - 29 april 2011 20:47

Nu har jag börjat läsa del 3 i Terry Goodkinds serie Sword of truth. Boken heter Blood of the fold och tar vid där Stone of tears slutar.

Richard har återförenats med sin blivande fru, Kahlan. Men nya faror hotar. Plörsligt dyker Blodets församling upp i Aydindril och samtidigt tar sig den hatade kejsar Jagang fram genom den Gamla världen. Han är på väg för att förena sig med Imperieorden, en orden som vill förvisa all magi från världen och har redan skövlat stora delar av Midland. Richard försöker upprätta en allians mellan Midlands länder för att försvara sig mot fienden, men begår ett misstag som kan få ödestigra konsekvenser.


Det var länge sen jag läste böcker som jag tyckte om så här mycket. När jag har läst ut den här tror jag att det är 10 till att läsa. Så det kanske är tur att jag läser dem på engelska, för varje del är indelat i 2-3 delar på svenska. Får se om jag längtar efter del 4 lika mycket som jag längtade efter den här.


 

Av mochride - 29 april 2011 11:37

Jag kom nyss hem från en promenad med hunden och är lite skakis. När vi var nästan hemma kom det en grå hund från ingenstans. Den hade uppenbarligen smitit för den hade kopplet hängande efter sig. Den var inte aggressiv eller så, men den följde efter oss och det var väldigt obehagligt.

Jag varken såg eller hörde någon som kunde rå om den medan jag gick den lilla biten som var kvar hem. När jag öppnade ytterdörren hörde jag nån ropa på hunden och när jag gått in och vänt mig om såg jag en tjej komma springande.


Jag försöker ha lite förståelse samtidigt som jag är lite uppskakad. Hunden hade ju smitit, hon hade i alla fall inte haft den lös och låtit den springa som den ville, som många gör här. Men jag kan inte låta bli att undra var hon var under den minut eller två som gick från det att hunden kom fram till oss til det att hon ropade på den och kom springande.

Av mochride - 28 april 2011 18:15

Vi har en väldigt ordentlig och hjälpsam liten tjej. Hon är jätteduktig på att hålla efter och plocka undan saker och hon har roligt medan hon gör det. När vi har handlat dyker hon ner i påsarna för att hjälpa till att plocka undan varorna. Hon hjälper till att ta fram och sen plocka bort när hon ska äta. Hon hjälper till att ta reda på tvätten och försöker sen bära bort tvättkorgen som är lika hög som hon.

Hon har lärt sig att hundens leksaker ska vara i hans bädd och ibland när hon ser dem liggande på golvet springer hon och lägger dem i bädden. En gång försökte hon städa bort leksakerna medan syrrans hund lekte med dem :)


Nåt av det första hon gör när vi kommer till mina föräldrar är att sikta in sig på sopen och sopskyffeln och så är hon jättenöjd med att gå runt där och sopa. Hon hjälper till och med till att städa undan efter de andra barnen på dagis. Det ska vara ordning och reda för vår lilla tjej. Vi får väl uppskatta det så länge det varar. När hon blir lite äldre kommer hon säkert inte tycka lika mycket om att städa och att hjälpa till.


Jag är så imponerad av hur mycket hon förstår och hur mycket hon kan fast hon är så liten. Hon är så förståndig. Hittar hon nåt stoppar hon det inte i munnen utan hon ska visa vad hon hittat och kanske slänga bort det. Och hon är jätteduktig med hunden. Hon tycker jättemycket om honom och ska klappa och krama honom nästan hela tiden. Hon rycker inte i pälsen utan hon klappar och strycker. Tänk att hon har förstått det redan. Hon hjälper till att mata honom också. hämtar hans matskål och väntar till man fyllt den med mat och sen ställer hon tillbaka den. Hon är så härlig.

Av mochride - 28 april 2011 17:23

Det var verkligen på tiden att köpa nya skor och det har jag gjort idag. Skohuset öppnade här idag och de har gått ut ganksa hårt i sin reklam; "Köp inga skor än. Skohuset öppnar 28/4". Så jag har väntat på det eftersom de säkert skulle ha nåt öppningserbjudande och de hade de ju.

Jag hittade ett par skor som jag köpte som är ganska fina, men jag är inte så där jättenöjd. Är nog ganska kräsen när det gäller skor. Hittade en massa "opraktiska" men fina skor, som sandaler och skor med klack och sånt. Men att hitta ett par vanliga skor var inte så lätt. Kom ju i alla fall hem med ett par och behövde bara betala 99 kr för dem också och det är ju ett bra pris.


Av mochride - 27 april 2011 20:10

Jag och älsklingen har snart varit tillsammans i 5 år. Det känns på samma gång som ganska lite, jättemycket och för alltid. Jag hade det ganska bra innan jag träffade honom, men när han kom in i mitt liv började det på riktigt. Han gav mig kärlek som jag aldrig känt förut. Han har gett mig glädje och styrka och framför allt kärlek, en kärlek som hela tiden växer sig starkare. Han har alltid funnits där för mig.  Han är min andra hälft, den som gör mig hel.


 

Av mochride - 27 april 2011 17:07

Vi ska snart lämna M hos hennes farmor och sen gå ut och äta. Var vi ska gå har vi inte bestämt än, det blir säkert kinarestaurangen som vanligt. Det var länge sen vi gjorde nåt sånt här så det ska bli trevligt. Om det nu blir kinarestaurangen som vi typ alltid går på så blir det säkert samma mat som man nästan alltid tar också. Jag brukar alltid tänka att jag ska prova nåt nytt, sen slutar det med att man tar fyra små rätter i alla fall. Det är ju så gott. Nu ska jag fixa till mig lite innan och så ska M få äta sin middag innan vi ska ge oss iväg.

Av mochride - 27 april 2011 12:28

Jag måste tag i skrivandet igen. Motivationen att renskriva har varit som bortblåst länge nu. Jag sitter ju ganska mycket vid datorn, och vi har två datorer, så egentligen skulle jag kunna skriva väldigt mycket, men jag kommer mig inte för att göra det. Det är ganska tråkigt att renskriva. Historien är ju färdig en gång och så ska man skriva allt en gång till.


Jag gör det ju lite omständigt för mig också eftersom jag först skriver för hand med papper och penna och sen skriver jag det på datorn. Skriver man direkt på datorn måste man ju ändå bearbeta texten men det blir inte lika mycket jobb som när man gör som jag gör. Men jag har väldigt svårt för att börja direkt vid datorn, jag blir blockerad och får inte fram så mycket. En gång började jag med att skriva direkt på datorn, men det slutade med att jag satt med papper och penna i alla fall för det var mycket lättare. Men visst blir det dubbelarbete att göra så.


Förutom den bok jag håller på att renskriva så har jag en annan historia som jag börjat tänka på igen. Jag har försökt skriva den några gånger i lite olika versioner, men jag fastnar alltid halvvägs. Men jag kan inte släppa den, för jag vet att om jag bara kan få det som jag vill så kommer det bli väldigt bra. Jag måste bara komma förbi det där som gör att jag fastnar. För egentligen är historien mer eller mindre färdig, jag ska bara få det i ord. Tänk om det fanns nåt som gjorde att det man tänkte automatisk blev till ord på ett papper eller i ett skrivprogram. Man skulle bara behöva trycka på en knapp eller nåt och sen startade "överföringen". Då skulle jag inte ha några problem med att bli färdig med den här heller.

Om bloggen

 

 

Välkommen!

Jag som skriver den här bloggen är en nyutbildad bibliotekarie med författardrömmar. jag skriver om min väg till att bli författare och tipsar även om böcker jag läst.

 

Här kan du också följa min vardag med familjen, läsa om filmer jag sett och tankar om saker och ting. Jag hoppas att du gillar det du hittar här.

 

Texterna som finns i headern eller inläggen är mina och får inte kopieras.

Följ mig!

bloglovin Mochride - mitt hjärtas röst

Letar du något?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag gillar

RSS

Länkar

Skapa flashcards