Mochride - mitt hjärtas röst

Alla inlägg under maj 2011

Av mochride - 31 maj 2011 21:04

Nu har jag gjort en ny header igen. Jag börjar lära mig hur jag vill ha det och just nu är jag nöjd, som jag  ioch för sig var med den förra också. Men det känns lite bättre med den här. Jag ska nog ta och pyssla lite med photoshop lite då och då och se vad jag kan åstadkomma. Man blir ju som sagt bättre och bättre.

Av mochride - 31 maj 2011 11:02

Jag har två böcker av Judith Michael. Den första, Ödets lek, har jag redan skrivit om. Den andra heter Den dolda sanningen. Det är en bra och ganska spännande bok, men i mitt tyckte inte lika bra som Ödets lek.


Katherine fraser är en lycklig hemmafru med ett välordat och harmoniskt liv. Tillsammans med sin man har hon två barn, en pojke och en flicka.  Men det idylliska liovet förstörs snabbt när Greg, hennes man, oväntat försvinner. Hon blir ensam med de två barnen och måste se till att klara av livet på egen hand.


Greg saknade anhöriga, men så småningom visar det sig att det inte alls stämmer. Han tillhör den rika och mäktiga San Fransisco-familjen Haywards- Katherine dras in i deras värld som är full av lyx och triger. Hon får chansen att leva ett nytt liv, ett liv som innehåller omtumlande händelser, kriser och passion.


 

Av mochride - 31 maj 2011 09:38

När man läser skrivtips för noveller/berättelser/romaner så brukar ett av de första tipsen vara att göra en mind map. Det var också något som vi fick göra när vi skulle skriva berättelser på svenskalektionerna i skolan. Att göra en mind map är ganksa bra, men jag har aldrig kunnat hålla mig till den. Inte ens då, under svenskalektionerna i skolan.


Den mind map jag gjorde höll inte så länge och det blev så att jag ändrade på min mind map så att det skulle passa berättelsen, istället för att berättelsen skulle passa min mind map. För redan då märkte jag att även om jag hade handlingen ganska klar för mig innan jag började skriva, så drog det iväg och blev till något mer än vad det var från början, och då hjälpe inte min mind map längre.


Jag har aldrig gjort någon mind map efter det. Jag behöver ingen. Jag har aldrig hela historien färdig när jag börjar skriva. Handlingen formas och utvecklas allteftersom jag skriver. Jag har oftast bara en början, kanske ett slut och lite där emellan. Men jag har klarat mig bra ändå. Ibland kan jag göra en l lista på personerna som är med, men annars skriver jag bara.


Brukar ni göra en mind map när ni skriver?

Av mochride - 30 maj 2011 13:30

Kidnappad är en romantisk spänningsroman som jag hade lite svårt att lägga ifrån mig. Jag tycker mjättemycket om den här boken och det är lite synd att jag inte har hittat fler böcker av författaren. (Eller författarna, för Jillian Karr är en pseudonym för Jan Greenburg och Karen A. Katz)


I den här boken får vi följa tre kvinnor.  Meg är skönhetsdrottningen vars föräldrar sköts till döds under ett väpnat rån, och sen dess kämpar hon för att minska våldet i samhället. Hon har blivit utsatt för flera militanta grupper som vill ha friare vapenlagar än de hon kämpar för, men har inte brytt sig om dem. Men så bir hon drogad och kidnappad.


Cat är Megs syster och blir skräckslagen när Meg försvinner. Polisen har inga spår och Cat bestämemr sig för att själv försöka hitta sin syster. Hon får information av en hemlig agent som kallas sig Dagger, men han vill inte ha henne inblandad i fallet. Hon tänker bevisa att hon minsann är lika skickklig som han.


Den trdje kvinnan som boken handlar om är systrarnas vännina Jordan. Hon har en liten dotter och kan inte följa med Cat för att leta efter Meg, men oroar sig ständigt för dem båda två. Jordan försöker hon få fram information om kidnapparna genom sina källor på tv-kanalerna och när  terroristerna börjar förfölja henne och dottern har hon bara en person som kan hjälpa henne, hennes före detta man.


 

Den här boken verkar tyvärr vara väldigt svår att få tag på. Den finns att köpa på engelska (Catch me if you can) på nån av internetbokhandlarna. Annars tycker jag att ni ska hålla utkik efter boken på loppis eller second hand, för den är väldigt bra.

Av mochride - 30 maj 2011 11:00

Jag är ganska frusen av mig, speciellt på morgonen, och kryper gärna ner under en filt. Fast jag behöver inte frysa för att vilja ha en filt, jag kan nästan inte sitta/ligga i soffan utan en filt. Det känns på nåt sätt konstigt utan en filt. Jag kan ha en filt över mig mitt i sommaren. Inte för att jag fryser, utan för att det är mysigt. Soffa och filt hör ihop på nåt sätt.

Av mochride - 30 maj 2011 09:16

Ibland när jag lyfter M eller böjer mig ner för att ta upp henens leksaker eller nåt så brukar jag göra ett ljud, ett sånt där "hjälpa-till-vrål" för att göra det lite roigare. Fick höra från förskolan att de tyckte det var lite roligt att hon som är så liten och vig låter/vrålar som en 60 åring som har det jobbigt när hon ska böja sig ner. Det har hon alltså tagit efter mig. Så jag låter tydligen som en 60 åring. Det är bara 32 år  kvar. Fast enigt ett test jag gjorde så är min mentala ålder 40 och i så fall är det ju bara 20 år kvar.


Hur som helst, så märks det, inte bara för det där, hur mycket hon tar efter och härmar både det vi säger och gör. Hon är som en liten svamp nu och tar till sig precis allt.

Av mochride - 29 maj 2011 21:47

Nackdelen med att skriva med papper och penna är att papper lossnar. Det märker jag lite då och då. Och det är inte alltid så lätt att lägga de sidorna rätt i blocket igen. Det upptäcker jag också lite då och då.


Det har lossnat några sidor i mitt block och jag satt för ett tag sen och försökte lägga dem rätt, vilket jag lyckades med efter en stund. Men nu när jag renskrev lite på datorn så stötte jag på problemet igen. Det var inte så svårt att lösa det den här gången, men det kan ställa till det ganska mycket. Speciellt om det var länge sen man skrev texten, för man vet att det är något som saknas men inte vad.


Om jag inte blev så blockerad av att skriva direkt i word skulle jag sitta vid datorn och skriva boken, och inte börja med penna och papper. Det blir ju som sagt dubbelarbete, men jag måste börja med papper och penna. Det är mycket lättare för mig att göra så. Jag blir liksom friare då. Det går inte med datorn. Det fungerar ju bra att skriva med penna och papper. Jag har alltid gjort det.  Men såna här gånger skulle jag vilja kunna sitta vid datorn och skriva allt där. Då är det i alla fall inga papper som lossnar eller försvinner. 

Av mochride - 29 maj 2011 12:19

Mors dag idag, det blir min andra som mamma. Dagen började väldigt bra med sovmorgon ända till 10.30 Jag hade kunnat sova ännu längre men kände att det var dags att kliva upp då. Vi ska till min mormor och morfar om en timme så jag kan ju inte sova hur länge som helst.


Det är lite synd på vädret bara för det är grått och trist och har börjat regna. inte så mycket, men ändå. Det blir säkert en bra trots regnet,

Om bloggen

 

 

Välkommen!

Jag som skriver den här bloggen är en nyutbildad bibliotekarie med författardrömmar. jag skriver om min väg till att bli författare och tipsar även om böcker jag läst.

 

Här kan du också följa min vardag med familjen, läsa om filmer jag sett och tankar om saker och ting. Jag hoppas att du gillar det du hittar här.

 

Texterna som finns i headern eller inläggen är mina och får inte kopieras.

Följ mig!

bloglovin Mochride - mitt hjärtas röst

Letar du något?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag gillar

RSS

Länkar

Skapa flashcards