Mochride - mitt hjärtas röst

Alla inlägg under maj 2011

Av mochride - 23 maj 2011 11:27

Drömde att jag fick jobb i Luleå och att vi flyttade dit. Men vi ville inte flytta dit själva så K:s mamma och hans mormor och morfar flyttade också dit. Vi köpte ett stort hus med tre våningar och så bodde vi där tillsammans, på en våning var. Det fanns kök och badrum på varje våning så vi hade som en stor lägenhet var, fast i samma hus och vi kunde gå mellan våningarna och träffa varandra när vi ville.


Det fanns en stor tomt till och vi är alla mer eller mindre trädgårdsintresserade så vi planterade och fixade till en jättefin trädgård också där vi kunde sitta och ha det bra i solen.


Det var ju bara en dröm, men jag vet inte. Det kanske skulle vara trevligt att bo så. Jag har drömt det några gånger nu, så egentligen borde det ju betyda att jag får jobb där och att vi flyttar dit. Men jag tror inte att vi kommer bo så där då, utan det blir nog i en vanlig lägenhet i så fall.

Av mochride - 22 maj 2011 19:33

Väktare är den bok av Dean Koontz som jag tycker bäst om. Det var också den första boken jag läste av honom och jag tror att det är en ganska bra bok att börja med.


Väktare handlar om Travis Cornell som under promenad i skogen träffar en golden retriver. Hunden är väldigt intelligent och han börjar kalla honom Einstein. I skogen finns också något annat, en ond varelse, en hybrid mellan apa och människa. De har båda rymt från ett laboratorium som utför genetiska experiment. Hybriden, Outsidern, vill döda hunden och människorna. Myndigheterna skyr inga medel för att mörklägga rymningen och experimenten, och Travis befinner sig plötsligt på flykt från både myndigeter och det monster som jagar dem.


 

Av mochride - 22 maj 2011 11:44

Böcker har alltid betytt väldigt mycket för mig. Från det att jag lärde mig att läsa har jag älskat läsning och jag var en flitig besökare på bibliotekte när jag va yngre. Jag tycker fortfarnde väldigt mycket om att gå på biblioteket men jag har inte lika mycket tid som när jag var yngre. Jag läser inte lika mycket som när jag var yngre heller, men tycker fortfarande att något av det bästa som finns är att krypa ner i soffan med en bra bok.


Under min praktik på biblioteket var det en gång en biblioteksassistent som sa att med en bra bok är man aldrig ensam. Och jag tycker det stämer väldigt bra. För charmen med böcker är att kliva in i en annan värld och följa de människor det handlar om. En väldigt bra bok fångar en så att man har svårt att kliva ur den världen och lägga ifrån sig boken.


En av det saker jag skulle vilja jobba med när jag börjar jobba på biblioteket är att inspirera till länsing, kanske främst hos barn och ungdomar. Få hjälpa dem att se vad som kan vara så intressant och spännande med böcker och läsning. Kanske handlar det bara om att hitta rätt bok, och sen ordnar sig resten av sig själv.


Veckans citat hos Andie är : Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.  ~ Marcus Tullius Cicero.

Ett fint citat som också talar om böckers betydelse. Mitt hem skulle kännas väldigt naket utan mina böcker i hyllorna. Jag vill ha ett helt rum med bara böcker. Ett eget bibliotek. Nån dag ska jag ha det också.

Av mochride - 22 maj 2011 10:58

Jorden gick inte under igår eller i natt eller vilken tid det nu var. Så nu kan väl folk känna sig lugna igen. Jag trodde aldrig på det, men det var ändå lite intressant att läsa om det. Läste nåt om att jordens undergång kommer ske i oktober istället. Och så har vi ju det här med december 2012. Men det beror väl på hur man tolkar det. Mayaindianernas kalender tog slut då och det behöver väl inte betyda att jorden går under, men att en ny tidsålder börjar. Men jag orkar inte tänka på det där mer. Om jorden skulle gå under under min livstid vill jag nog helst inte veta när.

Av mochride - 21 maj 2011 21:15

Är hundvakt åt syrran ikväll,  Just nu ligger han och sover men vi har både busat och varit på promenad. Det var en trevlig kvällspromenad med både sol och lite fågekvitter. Vi gick förbi stallet. Jag går nästan aldrig där ny, men det är ganska trevligt att titta lite på hästarna och ikväll vara alla ridskolehästarna ute i hagen. Jag såg två hästar som kliade varandra, det var ganska gulligt.


Det är ganska kul att passa syrrans hund ibland. Speciellt nu när han vuxit till sig lite. Det är en väldigt fin hund. Han är väldigt flamsig ibland men det hör ju till rasen. Det är samma linjer som vår förra hund och det var precis så hon ville ha. Den här hundens farmor är en kullsyster till vår gamla hund.


Trots att det är samma ras och de är väldigt lika till utseendet så har det ändå gått bra att inte jämföra dem. Kanske för att de har olika psyke och temperament, men det kan ju också  vara för att det var så länge sen vi hade hund. Bättre hund än vi hade då vet jag inte om man kan få, han var verkligen ett praktexemplar av en familjehund, men den här kommer bli väldigt bra han också.


 

Av mochride - 21 maj 2011 20:04

Vi hade ett trevligt födelsedagsfirande idag tlllsammans med K:s mamma, morbror och morföräldrar. Mina föräldrar och syrran kommer imorgon så då blir det födelsedagsfika igen.


M charmade alla som vanligt. Hon blir alltid så glad när hon får vara med farmor och K:s morföräldrar gillar hon också. Hon blev ganska busig efter ett tag och ville inte alls sitta stilla, men det gjorde ju inget. Efter fikat ville hon som vanligt hjälpa till att plocka undan och det får hon ju gärna göra, men jag tycker att hon är lite för liten för att bära runt på porslin.


Vi hade i alla fall trevlig. Satt och pratade lite och busade med lillan. Och de gillade mitt fika, och det är ju bra. Jag gjorde det väldigt enkelt för mig när jag gjorde tårtan. Gjorde chokladpudding som jag bredde ut mellan bottnarna och sen grädde och chokladflarn ovanpå. Det blev jättegott och jag kommer nog göra så fler gånger när jag ska göra tårta. Man ska göra det enkelt för sig ibland.

Av mochride - 20 maj 2011 21:38

Nattade M för en timme sen och hon sover så sött. Fick både en godnattkram och en godnattpuss innan jag la henne. Vår nattningsrutin blir trevligare och trevligare. Hon är så underbar, vår lilla tjej. Mitt mammahjärta svämmar över av kärlek till henne, och varje dag älskar jag henne mer och mer.


Hennes personlighet märks mer och mer. Hon håller på att bli en bestämd person som vet vad hon vill, men hon är också väldigt hjälpsam, glad och rolig. Hon vet hur hon ska få oss att skratta och det finns inget jag älskar mer än att se och höra henne skratta.


När hon blir större hoppas jag att hon förstår precis hur älskad hon är. Det finns inget viktigare i våra liv än M. Jag hoppas också att hon ska förstå hur bra hon är, att hon är underbar, speciell och värdefull för den hon är.


Jag har alltid stått mina föräldrar väldigt nära och det gör jag fortfarande. De är min trygghet som jag kan vända mig till om jag har problem, eller bara vill prata.  De har alltid funnits där för mig, stöttat mig, uppmuntrat mig och hjälpt mig på alla sätt de kan.


Och så vill jag att M ska ha det också. Hon ska veta att vad de än gäller kan hon alltid komma till oss och vi ska göra allt vi kan för att finnas där, stötta, uppmuntra och hjälpa. Och framför allt älska henne.

Av mochride - 20 maj 2011 13:38

idag är det fredan på riktigt och det har varit en ganska produktiv dag hittills. Efter promenaden med hunden gick jag förbi förskolan för att lämna in ett papper till dem, sen vidare till affären för att handla lite. När vi kom hem igen var det dags för lunch och sen la jag lillan för att sova.


Och under de drygt två timmar som hon sovit nu har jag hunnit baka muffins, en sockerkaka och chokladgrottor. Det är syltgrottor fast med choklad istället. Det finns nåt liknande som heter minttoppar, men der är ett annat recept. Jag gick efter receptet till syltgrottor, men tog som sagt choklad istället för sylt. Det kommer nog bilder lite senare.


Ska snart väcka M och ge henen lite mellanmål, sen ska vi busa och städa lite. Vi ska ju fira K imorgon och då ska det ju vara fint här hemma, och så har vi ju lite hembakat fika att bjuda på.

Om bloggen

 

 

Välkommen!

Jag som skriver den här bloggen är en nyutbildad bibliotekarie med författardrömmar. jag skriver om min väg till att bli författare och tipsar även om böcker jag läst.

 

Här kan du också följa min vardag med familjen, läsa om filmer jag sett och tankar om saker och ting. Jag hoppas att du gillar det du hittar här.

 

Texterna som finns i headern eller inläggen är mina och får inte kopieras.

Följ mig!

bloglovin Mochride - mitt hjärtas röst

Letar du något?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag gillar

RSS

Länkar

Skapa flashcards