Mochride - mitt hjärtas röst

Alla inlägg under maj 2011

Av mochride - 19 maj 2011 16:35

Jag har haft fredag hela dagen idag. Jag måste hela tiden påminna mig om att det är torsdag. Fast det är väl bra, helgen blir ju lite längre då. Jag får ju på nåt sätt en dag extra.


Det är tredje dagen som det regnar. Det kom en störtskur för någon timme se, det verkligen vräkte ner. Men det slutade ganska fort och sen var det soligt igen. Så har det varit alla tre dagarna. Det har regnat och varit soligt lite om vartannat. Det är i alla fall inte regnat en hel dag och det är ju bra.


Det är ganska mysigt med regn, så länge man är inomhus. När man måste ut i regnet är det inte lika mysigt. Men nu skiner solen i alla fall även om det fortfarande är mycket moln. Jag hoppas att det inte kommer mer regn idag och att vi får ha sol imorgon.


Nu ska jag fortsätta leka lite med lillan och kameran. Har en ny kamera som är jättekul att använda för det blir mycket bättre bilder med den än med den gamla.


 

Av mochride - 19 maj 2011 12:10

Nora Roberts är en av mina favoritförfattare och jag har 28 av hennes böcker i min bokhylla. Jag kommer samla på mig ännu fler för jag tycker om hennes böcker väldigt mycket. De jag gillar bäst är hennes trilogier med övernaturliga inslag.


Det var lite roligt när jag hade praktik på biblioteket och det kom äldra tanter som lånade Nora Roberts och jag hade läst nästan alla. De tyckte att det var lite roligt att ungdomen också läste de böckerna.


Jag tycker om hur Nora Roberts bseskriver miljön och karaktärerna i de här böckerna. Jag vill åka till Irland, gå till den puben och hälsa på människorna det handlar om.


Ramhistorien till trilogin är en påhittad irländsk legend om en älvfurste och en kvinna som blir förälskade men som inte kan vara tillsammans. Det vävs in i handlingen och för dem framåt väldigt bra.


Solens diamanter handlar om Jude som är på väg att förlora fotfästet i tillvaron. Hon chockerar hela sin omgivning när hon säger upp sig från jobbet och reser till irland för att bo i sin farmors gamla stuga.

Jude får nya vänner i syskonen Gallagher som driver den lokala puben och finner en gemenskap som hon inte varit med om tidigare. Hon börjar återhämta sig och lär sig att uppskatta det enkla i livet.

Aidan, den äldste av syskonen Gallagher, blir intresserad av Jude och börjar uppvakta henne.


Pärlor från månen handlar om Shawn Gallagher, en drömmare som helst komponerar sin musik när han inte jobbar på puben. Han är ganska omedveten om omvärlden och är nöjd med sitt liv.

Brenna är Shawns motsats. Hon är jordnära och praktisk, och hemligt förälskad i honom sen många år. Hon bestämmer sig för att göra något åt det och tänker att det kanske ska gå över då. Men det blir inte riktigt så. Och det är först när Shawn släpper in magin i sitt liv som han kan bli den man och musiker som ödet har vill.

Det här är min favorit av de tre delarna, men jag vet egentligen inte varför. Alla böckerna är väldigt bra.


I Havets safirer kretsar handlingen kring Darcy Gallagher. Hon har alltid trott på ödet, gamla legenders mystik, och pengars makt. Hon längtar efter att en rik man ska ta henne med storm och ta henne bort från det liv hon lever till ett liv fyllt med glamour och äventyr.

När den rike affärsmannen Trevor Magee kommer till byn för att bygga en teater i anslutning till puben, och för att finna sitt förflutna, tror han sig inte kunna älska på riktigt. Men Darcy trollbinder honom som ingen annan, hon är intelligent, vet vad hon vill och har en gudabenådad sångröst. Trevor kan göra något stort av henne och Darcy dras med i hans planer. Men kan de lita på varandras känslor, eller känner de bara som de gör på grund av vad de kan få ut av varandra?


 

Av mochride - 18 maj 2011 16:19

Jorden ska tydligen gå under i helgen, på lördag den 21 maj. Det går ju inte, vi har ju födelsedagsfirande då. Nej, men jag tror inte på det. Det har ju förutspåtts flera gånger förut att jorden ska gå under och än lever vi. Jordens undergång spås ju bli i december 2012 också.  Så blir det inte nu blir det väl då istället...

Av mochride - 18 maj 2011 12:00

Vissa låtar har en tendes att fastna, oavsett om de är bra eller inte. Vissa låtar sitter kvar i huvudet flera timmar utan att man blir av med dem, oavsett om de är bra eller inte. Man försöker sluta sjunga eller tänka på dem, men de går på ofrivillig repeat och man anstränger sig för att tänka på nåt annat.


Igår hörde jag Bruno Mars låt Just the way you are på radion och sen fastnade den. Jag sjöng på den tyst för mig själv medan jag satt vid datorn, sen på vägen till förskolan och tillbaka därifrån. Och så fortsatte det under promenaden med hunden. Jag hade den i huvudet nästan hela dagen. Jag tycker det är en bra låt, men efter att ha haft den i huvudet i flera timmar utan att bli av med den blir man lite less. Jag råkade tänka på den på morgonen och då började det om igen. Jag hoppas det dyker upp en annan låt snart.


Av mochride - 18 maj 2011 11:01

Igår tog jag tag i att renskriva lite. Satt i några timmar och skrev så det blev några sidor avklarade. Jag hade kommit lite längre än jag minns, så det är inte så jättemycket innan jag är klar. Fast när skrivandet är färdigt så är det ju fortfarande en del jobb innan jag är helt färdig. Texten ska ju läsas igenom och bearbetas, stavfel ska rättas och ord och meningar ska ändras.


Santidigt har jag jättemycket i huvudet till den andra boken jag håller på med. Men det är mycket som ska hända längre fram, och jag har en bit kvar innan jag är där. Så jagvet inte riktigt om jag skriva ner det och sen föra in det i handlingen på passande ställe eller om jag bara ska låta det vara. Jag minns det ju, har tänkt på de här delarna av handlingen mycket förut eftersom det är ganska länge sen jag började på den första gången.


Jag skulle vilja ha ett skrivprogram för romaner där man kan hoppa mellan olika delar i skrivandet så att man kan skriva det man kommer på och sen sätta ihop det. Det funkar väl iochförsig i word också, men ändå. Men än så länge håller jag mig till papper och penna och då känns det lite omständigt att ha skrivit på olika ställen eftersom det nog lätt kan försvinna. Det är ju inget större problem ändå, så löser sig säkert.

Av mochride - 17 maj 2011 16:29

Det har varit soligt och grått omvar tannat idag. Det har varit molnigt hela tiden, men solen har tittat fram någon timme eller två åt gången och sen har det varit grått av molnen.


Förmiddagen var väldigt grå och jag trodde att det skulle börja regna, men sen kom solen fram och det var ganska skönt ute när jag hämtade M från förskolan. När vi kom hem gick vi en liten promenad med hunden, och då mulnade det på igen, men solen hittade tillbaka efter ett tag. Nu är det väldigt grått och det regnar, samtidigt som den blå himlen försöker ta sig fram igen.




 

Av mochride - 17 maj 2011 10:19

Takers är en ganska bra och hyffsat spännande film. Men jag kan inte se Hayden Christensen i något utan att tänka på tv-serien Higher Ground som han var med i början av sin karriär. Och jag vet inte om det är så bra egentligen, för jag tycker inte att han är en sån där jättebra skådis.


Efter ett lyckat bankrån träffar en grupp skickliga rånare  sin gamla ledare och han har ett jobb åt dem. De ska råna en värdetransport värd 25 miljoner dollar. En sista kupp innan de delar på sig och går skilda vägar. En inbiten polis är dem på spåren och gör allt han kan för att stoppa dem.


Av mochride - 17 maj 2011 09:33

Jag blev hos syrran nästan hela dagen igår och på kvällen hade jag lillan med också. Det blev så att vi stannade där över natten och när vi höll på att göra iordning så att M kunde sova hittade hon en ny plats att vila på -  på en kudde i garderoben. Hon var så söt, underbara lilla barn.


  (Ni kan väl försöka strunta i det svarta på kanterna, det är linsen som inte öppnade sig ordentligt)

Om bloggen

 

 

Välkommen!

Jag som skriver den här bloggen är en nyutbildad bibliotekarie med författardrömmar. jag skriver om min väg till att bli författare och tipsar även om böcker jag läst.

 

Här kan du också följa min vardag med familjen, läsa om filmer jag sett och tankar om saker och ting. Jag hoppas att du gillar det du hittar här.

 

Texterna som finns i headern eller inläggen är mina och får inte kopieras.

Följ mig!

bloglovin Mochride - mitt hjärtas röst

Letar du något?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag gillar

RSS

Länkar

Ovido - Quiz & Flashcards