Mochride - mitt hjärtas röst

Alla inlägg under maj 2011

Av mochride - 13 maj 2011 22:12

Blev jättesugen på choklad men orkade inte gå till kiosken trots att det bara är typ 5 minuter dit. Ibland är man bra lat. Istället gjorde jag chokladbollar när lillan somnat. Vi hade inget kaffe så jag tog vatten istället, men det blev chokladigt och gott ändå.


 

Av mochride - 13 maj 2011 16:23

Jag har känt ett tag nu att det skulle vara trevligt med lite förändring. Jag skulle vilja börja om från början, eller det kande är fel ord, börja om på nytt kanske låter bättre. Jag vill absolut inte vara utan min sambo och vår dotter, men jag vill göra något nytt.

Jag har hittat två jobb ca 8-15 mil härifrån som jag ska söka. Jobb som jag är utbildad till och som jag gärna vill ha, för det är precis det jag vill jobba med. Har sökt ett liknande jobb i en av de städerna förut utan att jag fick det, men det kan kanske gå vägen den här gången istället.


Jag har känt mig ganska motvilig till att flytta, egentligen vill jag bo kvar precis där vi bor för det är här vi har vi har vår trygghet. Men samtidigt skulle det vara kul/trevligt/roligt/spännande/härligt, vilket ord man nu ska använda, att flytta. Att börja på nytt, lära känna nya människor, jobba  nån annanstans. Att våga klliva utanför sin bubbla, ta sig an de där utmaningarna och utvecklas.

Av mochride - 13 maj 2011 11:58

Det är fredagen den 13 idag. Det har inte hänt nåt speciellt än och jag tror inte det kommer göra det heller. Jag brukar inte oroa mig skärskilt mycket för fredagen den 13, men visst har mn ändå lite koll på när det är.


Den här dagen började ganska bra med en liten sovmorgon. M sovde ända till kl 8, vilket var väldigt härligt. Vi har hunnit med frukost och mellanmål, en promenad med hunden och lite bus. Nu l´sover hon och det lär hon göra nån timme till. Sen blir det nog en tur till lekparken.


Det blåser ganska mycket idag också, men jag tror ändå att det är lite härligare ute idag än vad det var igår. Så efter att vi ätit lite klär vi på oss och går till lekparken en stund. Sen kommer hennes pappa hem från sitt nya jobb och då är det helg. Helgerna är verkigen nåt vi kommer ta vara på framöver. Jag börjar ju jobba om några veckor jag också.

Av mochride - 12 maj 2011 11:30

Det här är en av mina favoritböcker. Jag blev lite förälskad i den här boken och karaktärerna första gången jag läste den. Sträckläste den på ungefär en vecka, och sen dess har jag läst den fyra gånger till. Funderar faktiskt på att läsa den en sjätte gång.


Det är den första delen av 7. Kan hända att det kommer fler böcker också. Jag gjorde faktiskt en analys av den här boken till min b-uppsats i litteraturvetenskap och det vara ganska kul. Om man gillar historiska romaner med inslag av fantasy/science fiction tycker jag man ska läsa den här. Ja, annars också :)


Boken handlar om Claire som är på semester i de skotska högländerna tillsammans med sin man. Han intresserar sig för släktforskning och medan han sysselsätter sig med det om dagarna spenderar hon tiden med att utforska omgivningarna. Hon hittar en stor stenring, ungefär som ett Stonehenge i miniatyr- och plötsligt befinner hon sig i Skottland på 1700-talet.


Claire blir kidnappad av en skotsk klan och misstänks vara en engelsk spion. Bland klanmedlemmarna möter hon jamie Frazer, en ung man som blir hennes vän och senare också hennes älskare. Mellan dem växer en stark passion och kärlek fram. Calire, som först inte ville stanna, inser att hon kommer bli tvungen att välja mellan att återvända till sin egen tid eller att stanna med den man hon kommit att älska så djupt.


 

Av mochride - 12 maj 2011 10:08

Det är så härligt att vara ute nu när det börjar vara grönt överallt. Riktigt mysigt att titta ut genom fönstret eller sitta på balkongen och se den gröna träden alltdeles utanför. Just idag blåser det ganska mycket, men det är ändå trevligt att vara ute och sommaren kommer allt närmare.


 

Av mochride - 11 maj 2011 13:35

Nu har jag gjort en ny header, och i alla fall för tillfället är jag väldigt nöjd med den. Jag har så dålig fantasi när det gäller sånt här och jag är ju inte så bra på det heller, men jag börjar väl lära mig lite smått. Det är ju ganska kul, men jag skulle vilja vara duktigare än jag är. Man lär sig väl lite allt eftersom.

Vad tycker ni om min nya header? Blev den bra?

Av mochride - 10 maj 2011 21:57

Jag har börjat skriva på den där berättelsen/historien/boken igen. Jag gör ett nytt försök och hoppas verkligen att jag får till det den här gången. Jag har ju hela handlingen i huvudet, och som det är tänkt att det ska sluta ska det bli en del två också. Fast den har jag än så länge ingen aning om vad den ska handla om. Men får jag bara färdigt den här ska vi nog komma dit också.


Den här gången blir det inte riktigt som jag skrivit tidigare. Grundhandlingen är fortfarande detsamma men det blir vissa ändringar, ganska små men ändå, som jag tror kommer göra det ännu bättre än tidigare. Kan jag bara få ner allt jag har i huvudet på det sätt jag vill så kommer det bli en bra bok.


Det skulle kunna bli en bra film också, men det är nog väldigt mycket önsketänkande. Men jag tänker ju i bilder och mycket på engelska när jag skriver så jag vet precis hur det skulle se ut och låta om det blev en film. Men jag ska nog vara glad om det överhuvudtaget blir en bok av det, en bok som nån vill läsa och tycker om.


 

Av mochride - 10 maj 2011 19:37

Jag hittade den här listan hos Lindisen och tänkte att den kunde vara kul att göra.

 

kyrklig/borgerlig? Om vi kommer gifta oss blir det borgerligt. Ingen av oss är särskilt religiös och jag känner inte att jag måste gifta mig kykan.

färgglatt/stilrent? det beror väl på vad man menar med stilrent, stilrent kan väl också vara färglatt? Jag är lite allgerisk helvitt och stelt, jag gillar lite färg och "mysig" inredning.

Tulpan/ros? Rosor

kaffe/te? Te, dricker inte kaffe

fotboll/hockey? Egentligen inget av det, men om jag måste välja blir det nog hockey

radio/ipod? Radio. Har ingen ipod och vet inte om jag kommer skaffa nån heller.

volvo/saab?  Saab, tror jag

storstadsweekend/solsemester? Båda?
teflon/gjutjärn? Gjutjärn.
Pippi Långstrump/Karlsson på taket? Pippi så klart. Tyckte inte om Karlsson på taket, han var lite obehaglig.

Om bloggen

 

 

Välkommen!

Jag som skriver den här bloggen är en nyutbildad bibliotekarie med författardrömmar. jag skriver om min väg till att bli författare och tipsar även om böcker jag läst.

 

Här kan du också följa min vardag med familjen, läsa om filmer jag sett och tankar om saker och ting. Jag hoppas att du gillar det du hittar här.

 

Texterna som finns i headern eller inläggen är mina och får inte kopieras.

Följ mig!

bloglovin Mochride - mitt hjärtas röst

Letar du något?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag gillar

RSS

Länkar

Ovido - Quiz & Flashcards