Mochride - mitt hjärtas röst

Alla inlägg under maj 2011

Av mochride - 10 maj 2011 18:42

Kom hem med lite nya kläder till M idag. Två byxor, en keps och en t-shit. Tre plagg av fyra kom från pojkavdelningen. Det är ju där alla roliga kläder finns. Bara för att kepsen var blå och hade tryck var den på pojkavdelningen. På tjejavdelningen fanns bara vita och rosa enfärgade kepsar. Bara för att t-shirten var blå och hade nalle puh-tryck var den på pojkavdelningen. Vet inte vad det är som är så pojkaktigt med nalle puh och barbapapa men de finna i alla fall inte bland tjejkläderna.


Det är absolut inget fel på rosa och tjejkläder, vill man klä sig själv eller sitt barn i det ska man göra det. Det är upp till var och en. Jag förstår bara inte varför det måste vara så tydligt indelat i pojk- och flickkläder när barnen är så små. Kläderna för tjejerna är mestadels i vitt och rosa, med blommr eller volanger och är väldigt söta och gulliga. Kläderna på pojkavdelningen är i alla möjliga färger med roliga och häftiga tryck.


När M blir större vill hon kanske bara ha kläder som är rosa och har blommor och volanger och då kommer hon få ha det. Det är bara så synd att det är en så tydlig skillnad redan från kläder för nyfödda.  Kläderna för små flickor verkar inte alltid vara så lekvänliga heller, men det är väl lite så att flickor ska vara stilla och söta medan pojkar ska vara tuffa och busa. Jag generaliserar ganska mycket nu, självklart finns det undantag i båda fallen.

Vi blandar ganska mycket hemma, men det går nog mest åt det lite pojkaktiga håller när det gäller kläder fast vi har en dotter. Men det spelar ingen roll, hon är så liten än. När hon börjar vara så stor att hon själv kan bestämma vilka kläder hon vill ha på sig kommer det kanske ändras, och då spelar det ingen roll heller. Men jag/vi kommer inte klä henne i rosa och klänningar bara för att hon är tjej. Hon är ett barn som råkar vara tjej.


 

  Visst är den söt? :)


 


 

Enda plagget från tjejavdelningen. Syns väl på rosetterna på fickorna.

Av mochride - 9 maj 2011 17:57

Idag har det varit riktigt sommarväder. 18-20 grader har vi haft lyxen att ha idag. Och eftersom vi inte är vana vid det nu så har det känts jättevarmt. Men det har så klart varit väldigt härligt. Bara lite svårt att veta hur mycket (eller lite) man ska klä lillan. Men det är väl bara att känna efter och gå lite efter sig själv. Eller kanske inte mig, ialla fall inte på vintern för jag är så frusen.


Men nu är det sommar och då är jag inte så frusen. Även om det är trevligt med filt och tofflor ibland mitt i sommaren också. Jag är nog lite konstig. Men det känns lite konstigt att sitta i soffan och se på tv eller läsa en bok utan att ha en filt på sig.


Sommaren var det jag skulle skriva om i alla fall. Den har äntligen kommit hit och jag hoppas att den stannar kvar nu. Bara för det är det väl 2 plusgrader imorgon igen. Det hoppas jag inte. Om det fortsätter så här ska jag nog fara hem till föräldrarna och sola lite på deras gräsmatta. Har bara blivit brun på händerna och i ansiktet, resten av kroppen måste ju också få komma ikapp.


Av mochride - 9 maj 2011 10:58

Det är lite lusigt egentligen. Jag gillar inte rosa. och jag använder typ aldrig rosaa. Jag undviker att köpa rosa till dottern, även om vissa plagg i rosa är jättefina och hon passar ganska bra i det.


Men när det gäller bloggen verkar rosa vara den färg som jag ofta väljer. Av nån konstig anledning eftersom jag som sagt egentligen inte gillar rosa. Men jag antar att det på nåt sätt passar med bloggen. Annars skulle jag väl inte välha den färgen som bakgrund.

men jag ska ta och fixa lite med en ny header. Jag tycker den är ganksa fin, den jag har nu, men jag skulle vilja ha nåt lite mer personligt. Det är ju roligare så. Får se om jag lyckas knåpa ihop nåt bra, jag är ju egentligen inte så duktig på det. Då kanske det blir nån annan färg här istället. I den förra bloggen hade jag svart och vitt, även om jag provat lite andra utseenden och färger innan jag bestämde mig för det.

Av mochride - 9 maj 2011 10:04

Då var man tillbaka i verkligheten igen. Det känns bra att vara hemma igen. Men samtidigt är det lite tråkigt att vara tillbaka till lägenheten och allt här. För även om vi har en fin lägenhet med fint läge och ganska nära till det mesta, så längtar jag faktiskt tillbaka lite till där vi hade vår lilla semester.


Det var så fint och mysigt där och jag kände verkligen ett inre lugn där. Det skulle vara så mysigt att ha en liten gård där. Vi skulle kunna jbba hemifrån båda två, K med sina växter och jag med mina böcker. Och så odla grönskar och kanske ha några höns. Och den där fina tomten/trädgården som vi vill ha.


Jag drömde om det i natt. Att vi hade ett hus som såg ut så där som vi vill ha, med stora höga fönster med breda fönsterbrädor och inbygda blombänkar. En stor tomt med en liten damm och fontän, med träd och buskar och en liten kökträdgård där vi odlade grönsaker och blommor.


Jag kanske får övertala mig själv (oss) att flytta dit ändå. Jag har nog aldrig känt mig så hemma bara sådär. Jag vill verkligen bo så där, men jag är en väldigt hemmakär person, det är vi båda två. Så jag får nog fortsätta drömma om det ett tag till. För eller senare måste vi kanske flytta ändå, men vi får se....

Av mochride - 8 maj 2011 21:23

Det var en trevlig resa ner till Höga Kusten och jag gör gärna om det. Men då ska vi nog åka under sommaren i semestertiden, det var lite tidigt med en minisemester i början av maj för det var så mycket man ville se som inte hade öppnat för säsongen.


Det var roligt att klättra på Skuleberget och åka runt och titta lite i Nordingrå, Norrfällsviken och det idylliska Bönhamn. Det var jättemysigt vid stugan som var riktigt fin och det var väldigt trevligt med den lilla lekparken som fanns vid stugorna. M tyckte att det var jättekul att gunga och åka rutchkana, hon ville inte sluta. När jag åkte med henne ställde hon sig med armarna rakt upp och ville bli buren upp så att hon kunde åka en gång till. Det blir nog mycket lekpark i sommar.


Hästarna som fanns bara en bit nerför vägen var också populära. de befann sig oftast ganska långt ifrån, men ibland när vi gick dit var de nära stängslet och då kunde vi titta på dem ordentligt. M verkade gilla dem ganska mycket. Vi gick dit både på förmiddagen och på kvällen och hon tyckte att det var lika kul varje gång. Några gånger sprang hon till och med dit när hon fick syn på dem. Det blir kanske en hästtjej av henne också.


Vi bodde i Edånger, ca 5 mil söder om Örnsköldsvik, och jag tyckte verkligen om det. Det var så mysigt med bergen som ramade in, havsviken, sjöarna, de gröna fälten och åkrarna. Det verkade vara väldigt bördig mark, för det var väldigt många gårdar som såg ut att vara jordbruk av nåt slag.


Ju mer jag såg desto mer kände jag att så här skulle jag vilja bo. Och jag ärsäker på att K skulle känna samma sak. Det var så lugnt och mysigt och jag kände mig hemma där. Vårt drömhus skulle passa perfekt i den natur som fanns där. Om det hade sett ut så där här hemma, och bara funnit några mil utanför stan hade jag planerat en flytt på en gång.


 

 

 

Av mochride - 8 maj 2011 20:04

I torsdags åkte vi till Naturum och Skuleberget. Det var fint inne på Naturum och det var ganska intressant att se landhöjningen från istiden fram till nu både i text och bild. Vi var ensamma när vi kom dit så M kunde springa runt och titta och hade jättekul.


Sen gick vi upp på Skuleberget, pappa och jag. Mamma, syrran och M stannade var längst ner eftersom varken M eller syrrans hund kunde ta sig uppför berget. Början var gaska enkel, men efter ca 5o meter blev det stora stenar och betydligt svårare. Det var jättejobbigt att klättra över alla stora stenar och jag trodde att jag skulle få en ordentlig träningsvärk senare men jag klarade mig från det.


När vi kom längre upp fanns det stegar på vissa stället som gjorde det lite lättare att ta sig fram. Den sista stegen vi tog oss uppför var lodrät längs med bergväggen och det var nästan att jag inte vågade mig ner igen. Vi stannade i alla fall där en stund, ca 300 meter uppför berget. Då var det 100 meter kvar till grottan och 300 meter kvar till toppen. Det hade varit jättehäftigt att se grottan och utsikten från toppen, men vi orkade inte gå längre. Men nån gång skulle det vara kul att ta sig hela vägen upp.


Efter en stunds beundran av utsikten så började vi ta oss ner igen. det var nästan svårare eftersom det lutade så mycket och man ville inte direkt ramla eftersom det bara var stora stenar och en del träd som skulle ta emot om man gjorde det. Jag var iite skakis när vi kom ner till de andra igen och la mig på gräsmattan och vilade en liten stund.


Det var så synd att inte K var med, han hade tyckt att det var lika häftigt som vi gjorde. Kanske kan vi göra om det en annan gång när han kan följa med.


  Skuleberget


 

Så här såg det ut första ca 50 meterna


 

Sen såg det ut så här...


 

Utsikten från ca 300 meters höjd


 

Jag vilade en liten stund när vi hade kommit ner igen

Av mochride - 4 maj 2011 21:41

Vi kom iväg senare än vi hade tänkt imorse, men det gjorde inte så mycket eftersom vi hade hela dagen på oss att komma fram. Sträckan mellan Skellefteå och Umeå är den tråkigaste som finns. Det är bara träd, träd, träd, några lägdor och lador, och träd.


Det gick ganska bra ändå för M sov och jag passade på att läsa. Men det var tråkigt att titta ut genom fönstret. Vi stannade just innan Umeå för att fika lite innan vi åkte vidare. Då hade M vaknat och tittad lite i några böcker och pratade lite med sin gosekatt. Vi skrattade en del också.Jag busade lite med henne och kittlade henne under hakan. Hon är så kittlig där att hon nästan kiknade av skratt. Och jag skrattade också eftersom hon har ett så härligt och smittande skratt.


Vi kom fram vid 15-tiden, packade upp och gjorde iordning lite. Sen fick M äta middag innan vi gick ut till den lilla lekparken. Det finns såna där gunghästar eller vad man ska kalla det och M tycker att de är så roliga. Hon gillar verkligen att gunga, hon vill inte sluta. Det finsn en hästhage här bredvid också som vi gick till men hästarna var för långt bort. Vi kanske kan titta på dem imorgon istället.


Det är ganska mysigt med en hästhage brevid stugan. Det är jättemysigt här överhuvutaget. Ni skulle bara veta vilket lugn jag känner här. Det är så härligt att inte behöva tänka på eller oroa sig över saker. Det enda man behöver bry sig om är att ta det lugnt och ha det bra. Stugan är jättefin och vi har en fin utsikt. Det känns väldigt bra att vara här.



 

 

Av mochride - 3 maj 2011 11:20

Visst är det härligt när allting ordnar sig, bara så där. Det blev mycket på en gång nu, men det är bara roligt. Nu ser jag framemot sommaren ännu mer. Det blir en bra sommar, med mycket jobb men vi kommer ha tid för sol och bad och slappande också.


Och imorgon åker jag och M på en liten semester till höga kusten med min syster och mina föräldrar. K ska vara hemma och förbereda sig inför jobbet han börjar på måndag. Det ska bli spännande att åka iväg så här med M, hon har bara gjort kortare resor förut så vi får se vad hon tycker om att åka bil så länge. Men vi kommer stanna ganska mycket för syrran har med sin hund också.


Det ska bli kul att se hur stugan ser ut, jag hoppas den är fin. Har egentligen ingen aning om vad vi ska göra där nere, blir kanske att åka till IKEA en sväng och så ska vi väl se om vi kan få nån fisk. Det ska i alla fall bli kul att komma iväg lite, synd bara att inte K kan följa med.

Om bloggen

 

 

Välkommen!

Jag som skriver den här bloggen är en nyutbildad bibliotekarie med författardrömmar. jag skriver om min väg till att bli författare och tipsar även om böcker jag läst.

 

Här kan du också följa min vardag med familjen, läsa om filmer jag sett och tankar om saker och ting. Jag hoppas att du gillar det du hittar här.

 

Texterna som finns i headern eller inläggen är mina och får inte kopieras.

Följ mig!

bloglovin Mochride - mitt hjärtas röst

Letar du något?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag gillar

RSS

Länkar

Skapa flashcards