Mochride - mitt hjärtas röst

Alla inlägg under juli 2011

Av mochride - 14 juli 2011 19:08

Häromdagen skrev jag on Nattens ögon, en av mina favoriter av Dean koontz somjag hittat på loppis. Nu tänkte jag skriva om Blixtsken som är en av de andra böckerna jag hittade där. Det är också en av de första böckera jag läste av honom, och en bok som jag tycker mycket om och brukar tänka att jag vill läsa igen. Så det var kul att jag hittade även den här. .


Boken handlar om Laura Shane och en mystisk man som följer henne genom livet. Han räddade henne den där märkliga kvällen i januari 1955. Utan honom skulle hon aldrig ha fått se världens ljus. Han kom genonm ett blixtsken under ett åskoväder och såg till att den bersuade läkaren som skulle förlösa Lauras mor aldrig kom fram till sjukhuset.


Ubder åren som går drabbas Laura av tragiska öden. Hon blir föräldralös och hamnar hos fosterfamilj. Hon går igenom mycket i sitt liv men varje gång det är fara för henne dyke den mystiske mannen upp och räddar henne. Fram till den dag då hon fyller 30 år.


Då får Laura en förklaring till vem den mystiske mannen är, han som varit en vän och beskyddare i alla år. Är han en ängel, eller självaste djävulen i förklädnad? Och vad vill han henne, egentligen...?


 



Av mochride - 14 juli 2011 11:28

Det är lite svalare nu, precis som jag ville att det skulle bli efter regnet. På morgnarna igår och idag har det nästan känts lite kyligt, det har varit svala vindar som blåst.


Nu är det lite senare på dagen och det är varmare. Men det är inte så där äckligt klibbigt jättevarmt som det ar tidigare. Det går mycket bättre att jobba nu när man inte smälter bort så fort man vickar på tårna. Hade jag varit ledig hade jag kanske velat ha tillbaka den där värmen som varit, men nu tycker jag att det är precis lagom varmt ute.

Av mochride - 13 juli 2011 19:00

Jag och K har olika smak när det gäller filmer och tv-program, men Solsidan är en tv-serie som vi båda gillar. Han har köpt den första säsonge på dvd och kommer även köpa andra säsongen. Det lär bli en hel del tittade på Solsidan framöver.

Gillar du Solsidan?


 


Av mochride - 13 juli 2011 14:30

Jag ville ju ha regn, oh det fick jag också. Men jag ville inte att himlen skulle öppna sig och att det skulle vräka ner hela aftonen och kvällen igår. Som tur var hade jag nästan jobbat färdigt när regnet började och jag var inte så långt ifrån komtoret är jag hade mina regnkläder.


För säkerhets skull hade jag ett paraply också när jag gick till K:s morföräldrar för att äta middag. Förra gången det regnade upptäckte jag ju att min regnjacka släpper igenom lite vatten så jag hade blöta fläkar på tröjan. Klarade mig bra med paraplyet den här gången men jag ska ju egentligen inte behöva et om jag har en regnjacka på mig. Undrar om det går att impregnera jackan, annars får jag väl helt enelt köpa en ny. Jag fick i alla fall inviga mina nya fina gummistövlar, som faktiskt är väldigt sköna att gå i.


 

 

Av mochride - 13 juli 2011 13:00

Nu har jag börjat med korrekturläsningen av mitt manus. Texten ska läsa igenom för att kolla och rätta till eventuelal stavfel, vissa scener kommer ändras lite på och meningar kommer att formuleras om. Och så blir det att fixa lite med detaljer som styckesindelning, indrag och citattecken.


Jag har fortfarande lite kvar av slutet att skriva, men hoppas över till det här istället. Det ska ju också göras. Det är klart att jag kan vänta med det till jag skrivit färdigt, men jag vill komma igång med det också så nu påbörjar jag det och fortsätter med själva skrivandet så småningom. Känns jättebra att det äntligen börjar bli nåt av den här boken. Jag har ju egentligen hållit på med den alldeles för länge, men finns inte inspirationen så finns den inte.


Längtar till allt är helt färdigt så att jag kan skicka in den till förlaget och fortsätta med nästa bok i väntan på svar från dem, Jag hoppas verkligen att de vill ha mina böcker. Annars får jag försöka någon annanstans. Men jag vill verkligen att folk ska tycka om mina böcker.


Vill du veta hur de går för mig i mitt skrivande och vägen till att bli författare, eller kanske följa min vardag? Lägg då gärna till mig på bloglovin eller blogkeen så ser du snabbt och lätt när jag skrivit ett nytt inlägg.

Av mochride - 13 juli 2011 12:16

Lillan är förkyld så jag är hemma med henne idag. Näsan rinner inte lika mycket som häromagen och ögonen har slutat tåras men hon har börjat hosta ganska mycket. Jag vaknade flera gånger i natt av att hon hostade, så jag undrar hur mycket hon egentligen har sovit i natt.


Men hon är pigg i övrigt. Hon verkar inte riktigt förstå när hon är sjuk för hon brukar hålla på som vanligt orken tar slut. Idag har vi i alla fall inte gjort så mycket. Vi har sjungit lite och busat lite, men mest har vi legat på golvet eller i soffan och myst lite. Lite familjemys så där mitt i veckan. Jag råkade visst sosmna en minut också.


Hon mår ganska bra, men jag tror att hon ska få vara hemma imorgon också. Det är jobbigt att hosta mycket och när sömnen störs av det. Nu ligger hon i alla fall oh sover. Hon somnade nästan så fort jag la henne och hostan har hållit sig borta sen hon somnade. Jag hoppas det fortsätter så så att hon får sova ordentligt.

Av mochride - 11 juli 2011 20:23

Jag tänkte att jag skulle berätta lite om de böcker jag hittade på loppisen och jag börjar med Nattens ögon. Väktare var den första boken jag läste av Koontz och jag tror att Nattens ögon var den andra.  Jag är glad att jag hittade den, för det är em väldigt bra bok som jag tycker mycket om.


Ett år har gått sen Tina Evans förlorade sin elvaårige son i en ohygglig trafikolycka. Polisen varnade henne för att se den stympade kroppen och hon lydde deras råd, men hon kan fortfarande inte släppa känslan av att hennes son lever och behöver henne.


Bullret i Dannys rum får Tina att rusa dit genom mörkret men det finns ingen där. PÅ sonens griffeltavla står fyra ord skrivna med kantiga barnsliga bokstäver: Inte död. Hjälp mig.


Tina vet att hon kan fortsätta sitt liv om hon bara kan lösa mysteriet med orden på griffeltavlan. Men hon vet inte att den hemlighet hon vill avslöja är så dyrbar att inget pris, eller liv, är utom räckhåll för dem som vill bevara hemligheten.


 


Av mochride - 10 juli 2011 21:10

Jag såg Can't buy me love idag. Jag har sett den förut men jag tycker den är bra. Det är en film från 1987 med Patrick Dempsey i en av huvudrollerna.


Ronny Miller är hemligt förälskad i Cindy Mancini, skolans snyggaste och populäraste tjej. En dag när hon hamnar i en omöljlig situation är Ronny den som räddar henne. Som betalning måste Ciny låtsas att han är hennes pojkvän. Han hoppas att det ska göra så att hennes popularitet smittar av sig på honom. Men planen fungerar inte riktigt som han hade tänkt. Ronny blir så populär att både hans gamla kompisar och Cindy hamnar utanför. Han inser att det är lätt att köpa popularitet, men det är inte lika lätt att köpa sig kärlek.



 
  

Om bloggen

 

 

Välkommen!

Jag som skriver den här bloggen är en nyutbildad bibliotekarie med författardrömmar. jag skriver om min väg till att bli författare och tipsar även om böcker jag läst.

 

Här kan du också följa min vardag med familjen, läsa om filmer jag sett och tankar om saker och ting. Jag hoppas att du gillar det du hittar här.

 

Texterna som finns i headern eller inläggen är mina och får inte kopieras.

Följ mig!

bloglovin Mochride - mitt hjärtas röst

Letar du något?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag gillar

RSS

Länkar

Ovido - Quiz & Flashcards