Mochride - mitt hjärtas röst

Alla inlägg under juli 2011

Av mochride - 10 juli 2011 20:13

Vi skulle ha haft en städardag idag, men så blev det inte. Vi har knappt varit hemma. Efter lunch åkte vi med svärmor till loppisen i Folkets Park. Jag fyndade på en gång och jag är väldigt nöjd över mina fynd. Jag letar alltid böcker när jag är på loppis och jag hade jättetur att hitta fem böcker av Dean Koontz för bara fem kronor styck. Blev väldigt glad och kunde inte låta bli att köpa dem.


Jag har inte läst så mycket Koontz-böcker de senaste åren men jag gillar hans böcker och jag har flera stycken i min lilla samling. Nu har jag fem stycken till och det var inte så lätt att få in dem i bohyllan eftersomdet börjar vara ganska trångt där.


Det är bara en av böckerna som jag inte läst förut, En ond plats. De andra har jag läst en eller flera  gånger. Phantoms tycjte jag var så läskig så jag vet inte om jag ska läsa den igen, men det är ändå en bok jag vill ha i hyllan.


Efter loppisen åkte vi till kyrkholmen och fikade lite och då somnade äntligen M. Hon brukar sova under den tid vi var på loppisen men det var så spännande med med allt folk att hon inte hade ro att göra det då. Men det var ju bra att hon kunde somna sen istället.


Efter middagen blev det i alla fall lite städning och M har också hjälp till. Medan K dammsugade gick M runt med dammvippan och sopade golvet. Hon var till och med in under soffan. Och så log hon stort och skrattade lite då och då.


 

 

Av mochride - 9 juli 2011 19:59

Blå dahlia är första delen i trädgårdstrilogin. Precis Nora Roberts andra trilogier har även den här övernaturliga inslag, den här gången i form av ett spöke.


Stella Rotchild flyttar tillsammans med sina  två söner tillbaka till sina barndomstrakter i södra USA. Hon har fått jobb på familjen Harpers handelsträdgård och får även bo i det anrika huset. Hon skräms inte av den tuffa Roz Harper som äger huset och handelsträdgården och så småningom blir de vänner. I närheten bor även landskapsarkitekten Logan Kitridge och han och Stella inleder en romans.


Men det finns någon i huset som inte vill att deras romans ska hålla. Ett kvinnlig andeväsen stör ofta Stellas nattsömn och besöker hennes två pojkar. Mot Stella och Logan är hon elak, men hon är snäll med pojkarna. Ingen vet vem den mystiska kvinnan kan vara men de inleder en undersökning för att ta reda på det.


 
  

Av mochride - 9 juli 2011 12:54

Det är så kvavt i dag. Varmt ch kvavt och jobbigt. På förmiddagen kunde man knapt röra sig utan att bli klibbi och svettig. Nu är det lite bättre för det har mulnat på och solen har försvunnit. Det är lite svalare men fortfarande kvavt.


Det är gaska mörka moln som kommer och jag hoppas nästan att det ska bli regn och åska i kväll. Luften skulle bli mycket fräschare då och så luktar det så gott efter att det regnat.

Av mochride - 8 juli 2011 20:32

En kompis som fick läsa det jag skrivit en gång tyckte att den kvinnliga huvudpersonen var lik mig. Och det jag också märkt, speciellt på senare år. Det är inte medvetet men de personer jag skriver om får personliga egenskaper som liknar mina egna och utseendet kan påminna om mitt eget.


Man "ska" ju skriva om sånt man känner till och jag vet ju hur jag fungerar så då ligger det kanske nära att använda mig själv när jag skriver. Eller så kanske det hör ihop med mina tidigare inlägg; fler funderingar och Avslöjas vi av det vi läser? Jag kanske identifierar mig på nåt sätt med dem jag skriver om.

Av mochride - 7 juli 2011 20:56

Spindeln stod framme vid glasrutorna och filosoferade lite. Undrar om hon planerar att försöka rymma?


 

Av mochride - 6 juli 2011 20:37

Jag och syrran pratade lite om Trassel idag, för vi känner båda igen några scener från filmen. Men vi såg den inte på bio och den har ju ganska nyss kommit på dvd/blu-ray. Visst känner man igen historien sen förit, men filmen är ju lite annorlunda. När jag läste igenom mitt inlägg om filmen kände jag igen de sista raderna. Precis som om jag skrivit dem förut. Var tvungen att kolla igenom min gamla blogg men hittade inget inlägg där.


Det här händer lite då och då. Att nån av oss, eller båda, känner igen nåt från en film vi ser, som vi inte har sett förut. Nån gång har det hänt att vi kommit på att vi faktiskt sett den tidigare, men det är sällsynt. Oftast handlar det om ganska nya filmer, som vi inte kan ha sett innan. Ändå känner man igen delar av filmen. Det är lite lustigt. Jag vet inte om det är hjärnan som luras eller vad det beror på.

Av mochride - 6 juli 2011 20:08

jag fick lite panik när jag skulle fara i morse. När jag skulle sätta styrstången i cykelkärran upptäcker jag att det inte går. Något hade hänt med röret så att det blivit lite tillplattat på ena sidan så det rör som skulle in där passade inte.


Det gick alltså inte cykla med henne till dagis. Om jag skulle gå skulle jag bli en timme sen till dagis, jag var lite sen redan som det var. Om jag skulle gå skulle jag dessutom bli drygt en timme sen till jobbet. Det kändes inte så kul.


Men som tur var kunde M:S farmor både skjutsa henne till och från dagis så det ordnade sig ändå. Vi gick och tittade lite närmare på kärran efter middagen och har nu hamrat till röret så att det ser ut som det ska igen.


Imorgon borde det flyta på som det ska. Det blir så jobbigt när det strular så där tidigt på morgonen, speciellt när man har tider att passa. Vilken tur vi har som har M:s farmor så nära och att hon kan hjälpa oss med lämning och hämtning så mycket.

Av mochride - 5 juli 2011 22:00

Ibland blir jag så imponerad av hur trygg M är. Vi har aldrig haft några problem att lämna henne till andra, inte ens när hon började gå på förskolan. Visst har hon varit lite ledsen och kinkig ibland, och det får hon ju, men det har gått över på en gång.


Idag lämnde jag henne på sommarförskolan och hon brydde sig inte ens om att hon blev lämnad nån annanstans än den vanliga förskolan. Vi tog av ytterkläder och skor och sen siktade hon in sig på den blå gunghästen som jag vet att hon vill ta med hem. Men det blev inget gungande utan vi gick tillbaka till den del där vi kom in för att möta upp med förskoleläraren igen som skulle ta med henne till en av de andra avdelningarna. Och det var inga tveksamheter när hon frågade om de skulle gå och titta lite där borta. M sa bara "jao" och gick iväg.


Farmor hämtade henne idag och det har gått bra, hon ville inte gå hem.  M tycker det är jätteroligt på förskolan och det märks. På den här nya finns det ju dessutom en massa nya leksaker och annat spännande att upptäcka. Jag var lite nervös igår kväll inför lämnandet men det var ju verkligen inget att fundera på. Hon bara kör på och så är det inget mer med det.


Och jag som klagade lite för nån dag sen om att jag tappat prenumeranter, nu känns det lite extra kul att jag har fått eny följare som prenumererar på min blogg. Välkommen!

Om bloggen

 

 

Välkommen!

Jag som skriver den här bloggen är en nyutbildad bibliotekarie med författardrömmar. jag skriver om min väg till att bli författare och tipsar även om böcker jag läst.

 

Här kan du också följa min vardag med familjen, läsa om filmer jag sett och tankar om saker och ting. Jag hoppas att du gillar det du hittar här.

 

Texterna som finns i headern eller inläggen är mina och får inte kopieras.

Följ mig!

bloglovin Mochride - mitt hjärtas röst

Letar du något?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag gillar

RSS

Länkar

Ovido - Quiz & Flashcards