Mochride - mitt hjärtas röst

Alla inlägg under augusti 2011

Av mochride - 25 augusti 2011 11:08

Hittade den här artikeln på aftonbladet.se, och har även läst några blogginlägg om det, och jag blir så ledsen. Det är alltså nån som har skrivit en bok ett flicka som är överviktig, bantar och blir lycklig och populär.


Boken har inte kommit ut än, men den har redan fått mycket uppmärksamhet och väckt debatt och det är väl inte så konstigt, men författaren själv förstår inte kritiken. Och jag fattar inte hur han inte kan förstå det. Hur kan man skriva en bok för barn som handlar om att man blir lycklig och populär om man bantar? Barn ska inte ens ha de tankarna i sitt huvud.


Det finns ju redan så mycket som "vuxet" för små barn, skor med klack, bikinis, minikjolar, sminkt osv. och så nu det här. Barn ska inte tänka på sånt här, på vikten, utseendefixering, hur man blir snygg och populär. Vars är världen på väg?


Eftersom boken inte har kommit ut än har jag ju självklart inte läst den, men jag vägrar göra det. Den ska vara uppmuntrande, men det tror jag inte att den kommer blir. Alla kommer kanske inte påverkas men jag inte att den kommer vara bra för barn, speciellt inte de som redan känner sig osäkra av olika anledningar.  Det är så klart föräldrarnas ansvar att se till att barnen äter rätt, har en sund syn på sin vikt, en grundtrygghet och bra självklänsla, men media och annat påverkar så mycket också.

Av mochride - 25 augusti 2011 10:43

Det har har handlat ganska mycket om Diseny i min filmkategori senaste tiden. Men det är dels för att jag upptäckt att många av de filmer jag tyckte om så mycket när jag var liten finns på dvd, och för att jag helt enkelt gillar såna här filmer. Och jag ser fram emot att se dem med M när hon blir lite större.


Jag känner mig jättegammal när jag säger det, men det var bättre förr. Jag tycker det är synd att de inte gör såna här tecknade filmer längre. De är mycket finare än de dataanimerade som finns nu. Jag menar inte att de dataanimerade är sämre, men de blir inte lika fina som de tecknade. Kanske är det också en bidragande orsak till att jag gillar dem så mycket.


Dagens barnprogram som är tecknade är så dåligt tecknade. Förr tecknade man jättebra och en del av de barnprogram jag gillade som liten tycker jag fortfarande är bra. Nu ska nästan allt datanimeras och visst, på ett sätt kan jag förstå varför. Men jag saknar ändå det tecknade som ar i de gamla filmerna, och de gamla barnprogrammen. Tänk om de kunde börja med det igen.

Av mochride - 24 augusti 2011 12:39

Har utökat min lilla Disney-samling med två till favoriter, Bernard och Bianca och Bernard och Bianca i Australien. De var lika bra som när jag var liten och det är så kul att se de här filmerna. Jag köpte Micke och Molle också som jag ska se nån dag fram över. Sen kommer jag köpa fler Disney-filmer. har ju upptäckt att många av mina favoriter finns på dvd, vilket jag inte visste tidigare.


I Bernard och Bianca blir den lilla flickan Penny kidnapopad av den elaka medusa. Medusa ska använda flickan för att hitta en ovärderlig juvel. Penny skickar flaskpost för att försöka nå fram till någon som kan hjälpa henne. Bernard och Bianca får uppdraget att rädda flickan. Att de är möss spelar ingen roll, de gör allt som krävs för att ärdda flickan. De reser till Djävulsbukten där flickan hålls fången, och de får kämpa mot både Medusa och hennes två krokodiler.


I Bernard och Bianca i Australien åker de till Australien för att hjälpa en liten pojke som blivit kidnappad av en tjuvjägare. Pojken försöker rädda en sällsynt örn när han själv blir tillfångatagen av tjuvjägaren. Tillsammsns med en guide letar de efter pojken  för att rädda honom och örnen.


 

Av mochride - 24 augusti 2011 10:37

 

 

Av mochride - 23 augusti 2011 15:34

Jag har känt mig riktigt inspirerad sen jag köpte min lilla anteckningsbok. Ju mer jag skrivit i den ju mer har jag kommit på. Precis som det ska vara. Jag har redan skrivit i nästan hälften av den, fast den är i och för sig inte så tjock. Nu är slutet helt färdigt, och några andra viktiga delar är också det. Jag har mer idéer som jag ska skriva ner men de ska få mogna lite innan jag för över dem till papper.


Det är roligt att hålla på en ny handling och en ny bok även om jag inte är riktigt klar med den första än. Men det går som sagt framåt och jag tror att jag snart är färdig. Så håll tummarna för mig så kanske jag har tur och min bok finns i bokhandlarna snart. 


 

Vill du följa min väg till att bli författare? Lägg gärna till mig på bloglovin så ser du lätt när jag skrivit något nytt.


Klicka gärna här: Bloggriket

Av mochride - 23 augusti 2011 10:38

Det är inte bara min födelsedag vi firar idag. Vi firar även att vi varit tillsammans i 5 år. Tiden har gått så fort, samtidigt känns det som att vi alltid varit tillsammans. När jag träffade K visste jag på en gång att det var honom jag ville dela mitt liv med.


Jag mötte honom på internet, men det lustiga är att det visade sig att vi bara bodde en kvarts promenad ifrån varandra. Jag blev kär i honom innan vi träffades och hjärtat slog dubbla slag varje gång jag såg honom logga in.


När jag sen träffaade honom kändes allt så rätt. Nu har vi älskat varandra i 5 år och det känns fortfarande väldigt rätt. Det ska vara vi två, vi hör ihop. Det finns ingen annan jag skulle vilja dela mitt liv med.


  

Av mochride - 23 augusti 2011 09:00

Idag fyller jag år. Grattis till mig :) Hela 28 år blir jag idag. Känner mig nästan lite gammal. Nu är man verkligen vuxen på riktigt. Men det känns bra också. Fast det var roligare att fylla år när man var mindre.


Det kommer bli en fin dag idag. Ikväll ska vi äta gott och ta hand om varandra, för det är inte bara min födelsedag vi firar. Men jag ska skriva mer om det sen, det förtjänar ett eget inlägg.

Av mochride - 22 augusti 2011 19:34

När M ska sova säger vi god natt, kramas och pussar på kinden. Nu har hon börjat svara oss när vi säger god natt. ikväll har hon kramat mig, K, hunden, syrran och hennes hund som också är här, och sagt "natt natt". Hon är så söt när hon går mellan oss och hundarna och ska kramas och säger sitt "natt natt". Hon har till och med sagt hundarnas namn när hon kramat och sagt god natt till den. Älskade unge!

Om bloggen

 

 

Välkommen!

Jag som skriver den här bloggen är en nyutbildad bibliotekarie med författardrömmar. jag skriver om min väg till att bli författare och tipsar även om böcker jag läst.

 

Här kan du också följa min vardag med familjen, läsa om filmer jag sett och tankar om saker och ting. Jag hoppas att du gillar det du hittar här.

 

Texterna som finns i headern eller inläggen är mina och får inte kopieras.

Följ mig!

bloglovin Mochride - mitt hjärtas röst

Letar du något?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag gillar

RSS

Länkar

Ovido - Quiz & Flashcards