Mochride - mitt hjärtas röst

Alla inlägg under augusti 2011

Av mochride - 22 augusti 2011 18:26

Visst har ni sett Com Hems nya reklam? Jag tycker bebisarna är så söta! Så där gjorde jag och syrran också när vi var små :)


Av mochride - 22 augusti 2011 10:27

Oliver och gänget är en tecknad familjefilm inspirerad av Oliver Twist. Oliver är en hemlös och ensam kattunge som letar efter ett hem. En dag träffar han Dodger, en tuff hund som bor på en husbåt tillsammans med sitt hundgäng och den godhjärtade småtjuven Fagin.


Oliver följer efter honom till husbåten och blir ne del av gänget. Men av misstag hamnar han hos den rika flickan Jenny som vill ta hand om honom, och Oliver har äntligen fått det hem han längtat efter. Men Fagins chef Sykes ändrar på det när han kidnappar Jenny och Oliver och gänget måste rädda henne.


Vilken n ostagli att se den här filmen igen! Jag har inte sett den sen jag var liten, visste inte ens att den fanns på dvd förrän några veckor sen. Men jag har tänkt på den lite då och då genom åren. Det var kul att se den igen och komma ihåg olika scener.


 

Av mochride - 21 augusti 2011 21:00

Jag och syrran fyller 28 på tisdag (har jag blivit så "gammal"?) men vi firade det idag. Det var jättetrevligt. Våra morföräldrar och  K:s mamma och morföräldrar kom till mamma och pappa för att fika och fira oss. Jag hade bakat muffins och chokladdoppade havrekakor och mamma hade bakat jappkakor, daimdrömmar, fifirutor, rulltårta och en marängtårta- Vi hade alltså maycket gott att fika.


Efter fikat gick vi ut i sommarvärmen och M busade lite på gräsmattan och vattnade blommorna. Vi var där ute och pratade ganska länge och det var mycket trevligt. Det är kul när vi kan samla båda våra familjer så här för det blir inte så ofta.


Jag fick några nya kastruller som jag önskat mig (väldigt vuxet), en film jag ville ha, en jättefin klocka (jag som funderat på att köpa en), trisslotter och lite pengar.Jjag vann faktiskt lite på två av trisslotterna så jag ska byta in dem mot nya imorgon.




    












Klicka gärna här Bloggriket

Av mochride - 20 augusti 2011 21:41

I am Sam är en gripande film om en förståndshandikappad pappa som vill få behålla vårdnaden om sin dotter. Det är en väldigt fin film och Sean Penn är fantastisk i rollen sm den förståndshandikappade pappan Sam. 


Sam Dawson uppfostrar sin dotter Lucy på egen hand efter att hennes mor övergav dem när Lucy föddes, Ssam får lite hjälp av en grannkvinna och sina förståndshandikappade vänner.


När Lucy fyller 7 år är hon smartare än sin pappa, men vill inte visa det för honom och det gör att hon får problem i skolan. Myndigheterna beslutar att Sam inte längre ska få ha vårdanden om Lucy och en socialarbetare placerar henne i ett fosterhem. Det nära förhållandet mellan far och dotter sätt på prov och Sam vill få tillbaka sin dotter. Lucy ill inget hellre än av vara med sin pappa.


Sam anlitar en advokat, en känslokall och skongslös kvinna som sätter karriären först. Tillsammans kämpar de för att Sam ska få tillbaka vårdanden om Lucy och fölr att bevisa att allt som behövs är kärlek.


Av mochride - 20 augusti 2011 20:51

Idag gick jag en kort sväng på stan för att hitta en födelsedagspresent till syrran och sen åkte vi hem till mamma och pappa och där är vi fortfarande. M har föjt med på promenad med vovven, busat med "mojmoj" och hjälpt henne att plocka körsbär.


En vän till mina föräldrar kom förbi med sin 8,5 veckors gamla valp och den var så underbart söt. Längtade väldigt mycket efter en egen liten valp när de var här. Det var ganska kul att se valpen och M tillsammans. de var båda lite försiktiga med varandra samtidigt som de var väldigt nyfikna på varandra. Det är bra för henne att träffa så därsmå/unga hundar också, samtidigt som det är jättebra för valpen att träffa så små barn. De tyckte att mamma och pappa skulle ta med sig M och hälsa på nån da och det skulle hon säkert tycka om.


Efter att "mojmoj" läst en godnattsaga somnade hon och sover gott. Hon har alltid så roligt när hon är här och hon kommer säkert tycka att det är kul att vakna här imorgon.

Av mochride - 19 augusti 2011 13:30

Imrogon när kriget kom av John Marsden är den första delen i en serie av 7 böcker. Jag tyckte jättemycket om den här serien när jag var yngre och jag tycker fortfarande mycket om den. Det är en ungdomsserie, men jag tycker det går jättebra att läsa den som vuxen också.


Det har jag gjort två gånger, och jag funderar på att göra det igen. Det är en serie som fastnat och jag brukar tänka på den ibland. Jag tycker bäst om det första böckerna, men det har egentligen inte så mycket med handlingen att göra utan mer karaktärernas förhållanden.


Böckerna är väldigt spännande och författaren skriver på ett sätt som gör att man hela tiden vill veta mer. Det är en av karaktärerna som berättar vad som händer och ibland får man små ledtrådar om vad som kommer. Sättet det är skrivet på gör att det blir ett "verkligt berättande".  Jag rekomenderar de här böckerna för både ungdomar och vuxna.



Sju ungdomar ger sig ut i vildmarken för att campa och ha kul med sina vänner under några dagar. När de kommer tillbaka hem upptäcker de att inget är som det lämnade det. Husen är tomma, hundarna är döda, varken elektricitet eller telefon  fungerar.


Staden har blivit invarderad av en fiendehär och deras föräldrar har blivit tillfångatagna. Ungdomarna drar sig tillbaka till det som kallas Helvetet, den undangömda dalgång där de campade. Tillsammans bildar de en gerillagrupp för att göra motstånd mot fienden och försöka rädda sina föräldrar och vänner.


   

Av mochride - 19 augusti 2011 12:00

Det regnade ju hela dagen igår och det har även regnat inatt. det är fortfarande blött ute och det kommer säkert fortsätta regna när som helst. Inte det bästa med tanke på min förkylning. Den har bliit lite värre efter promenaderna i regnet igår. Jag har fått lite ont i halsen och hostan som kom igår har blivit lite värre. K får köpa lite hostmedicin åt mig på väg hem från jobbet.


Lillan är i alla fall mer eller mindre frisk nu. Hon är den som har klarat sig bäst från den här förkylningen. Hon snorar inte så mycket nu och är väldigt pigg. Det mörks att hon börjar vara lite uttråkad. Nästa vecka blir det dagis igen och hon kommer nog tycka att det blir väldigt roligt att vara tillbaka där.

Av mochride - 19 augusti 2011 11:30

Nu när jag pratat lite om korrekturläsningen igen har åter igen funderat lite på det här med att läsa på på datorn vs läsa på papper. Jag tycker mycket bättre om att läsa på papper. Nu menar jag inte att läsa på internet och så, utan annan text.


När jag pluggade till exempel, hade vi ganska mycket kurslitteratur som var elektroniska dokument och som laddades ner från internet. Jag krev ut så mycket jag kunde för efter 8 timmars plugg framför datorn blir man lite konstig i både huvudet och kroppen. Har man en laptop måste man iochförsig inte sitta vid ett databord utan kan sitta lite var man vill. Men det är lättare att läsa på papper. man kan sitta var man vill, hur man vill, och man ser texten på ett annat sätt än på dataskärmen.


Samma sak när jag ska läsa igenom mina uppsatser, skoluppgifter eller mina manus. Jag vill läsa dem på papper för det är mycket lättare. Man ser som sagt texten på ett annat sätt än när man sitter vid datorn, och på nåt sätt tycker jag också att det är lättare att upptäcka eventuella fel. Man kan koncentrera sig på texten på ett sätt som inte går vid datorn. det blir liksom mer avslappnat.


Vad tycker ni?

Om bloggen

 

 

Välkommen!

Jag som skriver den här bloggen är en nyutbildad bibliotekarie med författardrömmar. jag skriver om min väg till att bli författare och tipsar även om böcker jag läst.

 

Här kan du också följa min vardag med familjen, läsa om filmer jag sett och tankar om saker och ting. Jag hoppas att du gillar det du hittar här.

 

Texterna som finns i headern eller inläggen är mina och får inte kopieras.

Följ mig!

bloglovin Mochride - mitt hjärtas röst

Letar du något?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag gillar

RSS

Länkar

Skapa flashcards