Mochride - mitt hjärtas röst

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

Karaktärernas utseende

Av mochride - 25 oktober 2011 12:33

Som läsare vill jag gärna själv bilda mig en uppfattning om hur de personer jag läser om ser ut. Även om man får en beskrivning av deras utseende så får man alltid egen bild av dem, och därför skriver jag själv inte så mycket om utseendet. Jag skriver oftast bara om de är långa eller korta, hårfärg och ögonfärg. Resten får läsaren bestämma. Jag fokuserar mest på de personliga egenskaperna. Det är det viktiga tycker jag.


Hur gör ni andra? Beskriver ni hur personerna ser ut, eller gör ni som jag och fokuserar mer på de personliga egenskaperna?

Vad tycker du som läsare? Vill du veta precis hur personerna ser ut eller vill du bilda dig en egen uppfattning om deras utseende?

 
 
Johanna

Johanna

25 oktober 2011 17:28

Ja jag vänder mig ofta till mina föräldrar :)

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

 
Jessie

Jessie

25 oktober 2011 18:20

Jag beskriver oftast bara hårfärg och kroppsbyggning =) Och egenskaper. Och det är vad jag tycker om att läsa också =)

http://jessiejoystick.blogg.se

 
Fnulan

Fnulan

25 oktober 2011 19:11

Jag vill gärna ha små hintar men inte allt... SOm till exempel.. Hon svepte med sitt hår så vinden tog tag i lockarna.... Då vet man inte om det är långt eller kort, mkt lockar eller lite... eller vilken färg. Men det är jag det..

http://www.fnulan.se

 
T

T

25 oktober 2011 20:20

Kanske lite som "Fnulan", men när jag själv skriver berättelser talar jag om det ibland om det passar in i ett visst sammanhang.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

 
Hanna

Hanna

25 oktober 2011 20:24

Jag älskar att föreställa mig ansikten och klädstil osv på karaktärerna jag läser om. Det blir mer konkret om jag har ett ansikte på personerna.

http://hannafialotta.blogg.se

 
Nett

Nett

25 oktober 2011 22:05

Jag fokuserar mig mest på egenskaperna :)

http://www.enkoppkaffe.se

 
Ingen bild

Jimpan

25 oktober 2011 22:34

Brukar beskriva en person hur den personen är, och längd och kroppsbyggnad.

 
Pernilla Wallette

Pernilla Wallette

26 oktober 2011 00:10

Jag vill nog se dom i min fantasi liksom. Då får jag själv bestämma hur de ser ut. Så när filmen sedan kommer, ser de oftast inte alls ut som jag bestämt, hihi. Redan där är boken bättre än filmen, haha

kram kram, Nilla

http://ekdungen.blogspot.com

 
Sofie

Sofie

26 oktober 2011 10:03

Jag brukar mest beskriva personligheten, men jag brukar försöka få med mycket av utseendet också. Så att man kan förstå precis vem personen är.

http://sofieperssons.bloggplatsen.se

 
Västgötskan

Västgötskan

26 oktober 2011 10:15

Nej, jag håller med dig där. Man behöver inte ha så mycket "utseende-info" i böcker. En del av tjusningen är ju att föreställa sig personerna. Därför brukar filmerna sällan bli lika bra, för man upptäcker ju rätt snabbt att det ser ju INTE ut som honom/henne (som man hittat på själv). He he! :-D

http://vastragotaland.blogspot.com

 
moa

moa

26 oktober 2011 13:38

Jag har det ganska klart i mitt huvud hur mina egna karaktärer ser ut. Så, jag brukar beskriva just ögonfärg, hårfärg, längd och sådant. Jag lämnar lite åt fantasin och läsaren, men försöker ändå ge lite sådan information :)

Tyvärr så har jag noll inspiration nu, och har inte skrivit någonting på tre månader, men det kommer väl. Blir lite mer motiverad när jag går in här och kikar :D

http://www.moathemoses.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mochride - 3 januari 2012 12:56

Jag kände att jag vuxit ifrån den bloggen nu och att det är dags att gå vidare. Det blir en ny blogg med ett helt nytt bloggnamn. Jag kommer fortsätta skriva om samma som jag gjort i den här bloggen, men har skaffat mig en egen domän och bytt till wo...

Av mochride - 2 januari 2012 19:30

Jag har blivit utmanad av LifeofJohanna   1. vad gjorde du för tio år sedan? Jag gick sista året på gymnasiet och fick därefter  mitt första riktiga jobb   2. Vad gjorde du för ett år sedan? Jag gick sista terminen på min utbildning och s...

Av mochride - 1 januari 2012 12:35

Vi hade en trevlig kväll igår, åt god mat, pratade och spelade lite spel. Jag vann i båda spelen, jag som typ aldrig vinner näsr jag spelar mot K. Vi var väldigt trötta mot slutet så en del som egentligen inte var roligt blev jätteroligt. Och så blev...

Av mochride - 31 december 2011 11:27

 

Av mochride - 30 december 2011 13:36

Jag tog med mig hunden när jag gick till syrran igår kväll för att se film. Han busade lite med hennes hund en stund innan han blev lite trött och la sig för att vila, i en den andra hundens bädd. Han somnade fort och låg i den där bädden hela kvälle...

Om bloggen

 

 

Välkommen!

Jag som skriver den här bloggen är en nyutbildad bibliotekarie med författardrömmar. jag skriver om min väg till att bli författare och tipsar även om böcker jag läst.

 

Här kan du också följa min vardag med familjen, läsa om filmer jag sett och tankar om saker och ting. Jag hoppas att du gillar det du hittar här.

 

Texterna som finns i headern eller inläggen är mina och får inte kopieras.

Följ mig!

bloglovin Mochride - mitt hjärtas röst

Letar du något?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag gillar

RSS

Länkar

Skapa flashcards