Mochride - mitt hjärtas röst

Alla inlägg under november 2011

Av mochride - 26 november 2011 10:00

The Island är en spännande film som ustpelas 2019. Lincoln Six-Echo och Jordan Two-Delta lever i en utopisk värld där allt de gör övervakas. Lincoln hoppas att han ska bli en av de utvalda som får åka till The Island, en paradisö som är den sista platsen på jorden som är oförstörd. Men snart går får han reda på den hemska sanningen - hela hans liv är en lögn!


Tillsammans med den vackra Jordan bestämmer han sig för att rymma till världen utanför. Men världen där utanför  är skrämmande, och vilsna och förvirrade jagas de av en armé legosoldater. Det blir en kamp på liv och död och de inser snart att de är värda mer döda än levande.


Av mochride - 25 november 2011 22:27

Vårt lilla bus har lärt sig att räkna till två. Vi har börjat lite med siffror och 1 och 2 är de som fastnat. Det är så roligt att se henne sitta med MAx-böckerna och räkna "ett nalle, ett boll, ett vovve, ett Max". Eller när hon ska ta på sog byxorna och säger ett för varje ben som hon stoppar ner i dem.


Ibland räknar hon till två. Det kan vara händerna, benen, klossar m.m "Ett, tå!" Hon skriver nästan det sista och verkar tycka att det är jättekul. Hon ska få bli lite säkrare på 2 innan vi går vidare till 3 och 4. Men hon är jätteduktig som kan räkna till 2.

Av mochride - 25 november 2011 11:18

Jag skrev om det i inlägget Drömde lite tokigt, att det inte går ringa i drömmar. I alla fall är det så för mig. Det spelar ingen roll vem man försöker ringa till eller hur viktigt det är att man kommer fram, det går inte få in rätt nummer på telefonen. Det brukar bli allt annat än de nummer jag vill ringa. Jag trycker på de siffror jag vill ha, men p displayen syns helt andra siffror än de jag tryckt på. Eller så har knapparna flyttat på sig eller betyder nåt annat. Inte så lyckat när man i drömmen blir jagad av någon/något och försöker ringa efter hjälpt.


Och det där brukar ta över nästan hela drömmen när jag kommer dit. Anledningen till att jag skulle ringa hamnar i bakgrunden och i fokus hamnar den där telefonen och alla nummer man inte får fram. Någon gång hände det också att jag faktiskt lyckades slå rätt nummer men då hamnade jag ändå hos fel person.


Är det någon mer som råkar ut för de här när de drömmer, eller är det bara mig som det är så typiskt för?


Klicka gärna här innan du går

Av mochride - 24 november 2011 20:13

Såg Knowing för några dagar sen och det är en spännande film. Men slutet var inte bra, det gillar jag inte alls. Det börjar som en spännande thriller eller nåt, sen spårar det ur mot slutet och är inte alls lika bra.


1959 begraver eleverna i en nyöppnad grundskola en tidskapsel full med teckningar. 50 år senare öppnad tidskapseln av skolans dåvarande elever. Alla barnen får varsin teckning utom Caleb som får ett underligt brev med en massa siffror. Calebs pappa lyckas lista ut vad siffrorna betyder;  de är datum för olika katastrofer som ska inträffa under de 50 åren som följde efter 1959. Men alla katastrofer har inte inträffat ännu...


Av mochride - 24 november 2011 13:41

Drömde lite tokigt i natt. Först drömde jag att jag hade glömt bort att jag skulle jobba. Min chef ringde och undrade var jag var nånstans eftersom jag inte dykt upp på jobbet. Det blev lite kaotiskt men sen bestömde vi att jag skulle göra det där jobbet en annan dag istället.


Sen drömde jag att jag var ute på ett jobb jag hade glömt att ta med mig de grjer jag behövde. Och de jag var hos hade inga grejer jag kunde låna. Så jag fick vända om och fara hem för att hämta dem. Jag tog cykeln och trampade iväg när jag kom på att det var några mil hem.... (Hur jag tog mig dit jag skulle jobba vet jag inte, jag var bara där) Hade som tur var med mig mobilen och försökte ringa till syrran så att hon kunde hämta grejerna och köra dem till mig. Men det gick inte så bra, för som vanligt när jag ska ringa till nån i en dröm så går det inte hur jag än försöker. Det blir fel nummer, fel siffror osv. Och är så irriterande.


Men det är ju bra att jag bara drömde i alla fall. Tänk om det hade hänt på riktigt.

Av mochride - 23 november 2011 15:21

Jag har berättat att handlingen till bok nummer 3 är något som jag försökt skriva flera gånger. Jag har skrivit hela en gång och så har jag skrivit ungefär halva 2 gånger tror jag. Under tiden jag skriver tycker jag att det är bra. Men sen när jag är färdig och läser igenom det tänker jag att "det var ju inte så här det skulle vara". Jag har inte hela handlingen färdig, men jag vet grunden och hur jag vill att det ska vara. Men det är något som gör att jag inte kan få till det som jag vill ha det.


Men samtidigt är det något som gör att jag inte kan släppa den här historien. Det är något som gör att jag måste skriva den. Jag har än så länge skrivit några kapitel på den och har mycket mer i huvudet, en del är också nerskrivet i den där lilla boken. Men risken är stor att det blir samma sak igen. "Det var ju inte så här det skulle vara." Varför blir det så? Och vad är det som är så speciellt med just den här historien? Varför kan jag inte släppa den när jag ändå inte lyckas skriva den som jag egentligen vill?


Klicka gärna här

Av mochride - 23 november 2011 14:30

Vi tittade på Micke och Molle igår kväll efter att M hade somnat. K hade inte sett den förut, men jag minns den från när jag var liten. Jag har haft den ett tag nu utan att se den, så det var väl dags för det igår. Jag tycker om den här filmen, en klassisk gammal tecknad Disney-film.


Micke är en busig och nyfiken liten rävunge och Molle är en snäll liten hundvalp- De blir bästa vänner direkt de träffas och hittar på bus och upptäcker saker tillsammans. Men allt ändras när Molle åker iväg med sin husse för att lära sig jaga. När han ett år senare kommer tillbaka som fullvuxen jakthund är inte vänskapen till Micke lika självklar. Molle har lärt sig att jaga alla slags djur, även rävar. Men kan Molle verkligen jaga sin bästa vän?


 

Bloggriket

Om bloggen

 

 

Välkommen!

Jag som skriver den här bloggen är en nyutbildad bibliotekarie med författardrömmar. jag skriver om min väg till att bli författare och tipsar även om böcker jag läst.

 

Här kan du också följa min vardag med familjen, läsa om filmer jag sett och tankar om saker och ting. Jag hoppas att du gillar det du hittar här.

 

Texterna som finns i headern eller inläggen är mina och får inte kopieras.

Följ mig!

bloglovin Mochride - mitt hjärtas röst

Letar du något?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag gillar

RSS

Länkar

Skapa flashcards