Mochride - mitt hjärtas röst

Alla inlägg under november 2011

Av mochride - 12 november 2011 20:35

Är gräsänka i helgen då K är på bröllop. Det är hans kusin som ska gifta sig. Jag kunde inte följa med, men jag har haft en härlig dag tillsammans med M istället. Vi har spenderat dagen med att göra promenader och umgås med min syster. M tycker verkligen om henne. Enda sen jag först sa att vi skulle träffa henne sen idag och äta middag så har hon velat vara med henne. Hon ville till och med att hon skulle sköta nattningen.


Vi åt middag hos syrran och M ville först inte gå därifrån för N skulle ju natta henne. Men efter mycket övertalande om att N ju faktiskt skulle följa med hem till oss ville hon äntligen gå hem till sig. Nu sover hon och jag och syrran ska spendera resten av kvällen med att se den här filmen. Igen.



Av mochride - 12 november 2011 13:31

Det blrjar vara ganksa smetigt på vägarna nu, både på gångvägar och bilvägar. På vissa ställen är det nästan som att det ligger en isig hinna över alsfalten och bitvis är det väldigt halt. 


Tydligen ska det vara kallt och torrt fram till mitten av december, sen blir vädret mildare och ostadigare. Enligt SMHI är det bara norra norrland sommer eller mindre kan räkna med snö till jul. Och det ska tydligen inte bli så kallt i vinter, men det skulle inte förvåna mig om det kommer en köldknäpp i januari-februari med -30+ och 3 meter snö. De månaderna brukar vara vinterns kallaste.


Jag som egentligen inte gillar vinter och snö börjar ändå längta efter lite snö. För det är roligare med lite snö och ljusare ute än det här gråa trista, med frost och isfläckar. Det blir inte så mycket julkänsla utan snö heller, så lite snö får det gärna komma lagom till jul för då ska det vara vitt på marken.


 

Av mochride - 11 november 2011 20:59

Dödling årgång är en  bra och spännande bok av min favoritförfattare Nora Roberts. Det ar länge sen jag läste den här, men det ar den ögonen hamnade på när jag gick igenom min bokhylla. Och den är väl värd att läsas flera gånger, precis som hennes andra böcker.


Familjen Giambellis vingårdar i Napa Valley  i Kalifornien och i Italien har producerat berömda kvalitetsviner i tre genrationer. Arvtagerskan Sophia Giambelli älskar sitt jobb som PR-chef och är inställd på att föra namnet och traditionerna vidare. Men tiderna förändras och när Sophias mormor, Tereza, tillkännager sammanslagningen MacMillians får hon en helt ny roll. Som den smarta affärskvinna hon är vet Sophia att hon måste vara förebredd på allt. Men hon är inte beredd på Tyler MacMillan.


Tyler är den jordnära typen och avskyr sociala plikter. Speciellt de storslagna tillställningarna på Villa Giambelli. Till Sophias förfäran vet han inte ens var man kan köpa en hygglig Armani-kostym, något som han kommer behöva nu när Tereza beordrar Tyler och Sophia att samarbeta. Det blir en besvärlig tid för Sophia som slits mellan rivaliteten och attraktionen hon känner för Tyler.Men så händer något som hotar både företaget och hela familjen- Och Sophia måste bokstavligt talat kämpa för sitt liv.


 



Av mochride - 10 november 2011 11:54

Jag trodde först att det hade snöat när jag såg ut genom fönstret i morse. Men det var bara en massa vit frost i gräset. Det har varit kallt i natt och när vi klev upp i morse visade termometern på 6 minusgrader. Det har blivit något mildare, nu är det bara 3 minusgrader och det blev en gansak härlig promenad med hunden för en stund sen. Men jag tog på mig täckbyxorna innan jag gick ut och snart är det väl dags att ta fram vinterskorna också. Måste se om jag kan hitta några nya fina vinterskor.


 

Av mochride - 9 november 2011 14:11

Vi tog en liten promenad till lekparken igår, den är ju bara några tiotal meter utanför oss. Vi gick dit efter hennes sovstund så tyvärr hade det hunnit bli mörkt. Det blir ju mörkt ganska tidigt nu. Men hon var lika glad ändå, hon fick ju gunga. Hon tycker ju så mycket om det. Som vanligt ville hon ha ganska hög fart och ville nästan inte sluta.


Vi har lite otur när vi går till lekparken för vi är oftast där själva. Vet inte vilken tid man ska vara där för att det ska vara andra barn där. Fast nu börjar det väl vara lite fel tid på året för att vara i lekparken.


 

Av mochride - 8 november 2011 20:45

Jag har lite svårt att skriva i jag-form när jag skriver mina berättelser. Jag har försökt börja skriva i jag-form några gånger, men handlingen har utvecklas på ett sätt som som gjort att det blivit svårt att hålla sig till det. För mycket av handlingen skulle ha försvunnit om jag skrivit i jag-form. Så det kanske bara är så att jag inte skriver den typ av berättelse som passar till jag-form.


Den jag skriver på nu är också i tredje person. Jag har skrivit nästan 3 kapitel nu, och det är mycket kvar i huvudet som ska ner på papper innan den här historien är färdig. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag lite svårt att forma orden. Jag funderar i alla fall på om jag ska ändra och skriva i jag-form. För jag tror att den här historien skulle passa ganska bra att berätta i jag-form. Jag får väl se hur handlingen utvecklar sig. Än så länge kommer jag fortsätta att skriva i tredje person. Det går ju ändra sen.


Hur gör ni andra? Skriver ni i jag-form eller tredje person?

Av mochride - 8 november 2011 12:49

Flykten av David Baldacci är en spännande thriller som jag har läst på både svenska och engelska (Saving Faith). Jag tycker nästan att den är bättre på engelska, men det är ju det språk som den är skriven på och det brukar vara en del som försvinner i översättningen. Det är i alla fall en bra och spännande bok som jag tycker att ni ska läsa. 


Faith Lockhart vet för mycket, har uträttat för mycket och vill berätta för mycket. Några av världens mäktigaste personer har bestämt att hon måste dö. Dret ska ske även om det innebär att den FBI-agent som skyddar henne måste dödas. En privatdetektiv dyker upp mitt under avrättningen och den misslyckas. Men Faith måste fly, med sin bertätteslse, sitt mod och den enda hon kan lita på.


 

Av mochride - 7 november 2011 18:27

Hittade den här underbara muggen på Jacks idag. Ett måste om man är bibliotekarie :)


 

Om bloggen

 

 

Välkommen!

Jag som skriver den här bloggen är en nyutbildad bibliotekarie med författardrömmar. jag skriver om min väg till att bli författare och tipsar även om böcker jag läst.

 

Här kan du också följa min vardag med familjen, läsa om filmer jag sett och tankar om saker och ting. Jag hoppas att du gillar det du hittar här.

 

Texterna som finns i headern eller inläggen är mina och får inte kopieras.

Följ mig!

bloglovin Mochride - mitt hjärtas röst

Letar du något?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag gillar

RSS

Länkar

Skapa flashcards